محاسبه حرفه‌ای بلاعوض مشارکت در ساخت + فایل اکسل محاسبات

تاریخ انتشار: 1400/04/12

تعداد بازدید 17056

بلاعوض در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟ میزان و مبلغ بلاعوض در مشارکت در ساخت چقدر است؟ یکی از مهمترین نکاتی که باید در قرارداد مشارکت درنظر بگیرید، مبلغ بلاعوض است. برای اطلاع کامل از مقدار، چگونگی پرداخت و نحوه و فرمول محاسبه بلاعوض در مشارکت در ساخت این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

بلاعوض در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

 

بلاعوض مبلغی است که برای بالانس کردن آورده مالک و سازنده پرداخت می‌شود. این مبلغ را سازنده به مالک پرداخت می‌کند. در صورتی که آورده مالک کمتر از سازنده باشد، بهتر است به جای اینکه مالک به سازنده بلاعوض بدهد، درصدها را تغییر دهید. به طور مثال شما می‌خواهید یک مشارکت در ساخت انجام دهید. مالک ۶۰ درصد و سازنده ۴۰ درصد از سازه جدید سهم دارند. در این حالت باید آورده طرفین هم متناسب با این درصدها باشد. آورده مالک زمین مورد مشارکت است و آورده سازنده هزینه ساخت و ساز می‌باشد.

نکته مهم در مورد آورده طرفین

مبلغ بلاعوض در مشارکت ساخت

یک نکته مهم در مورد نحوه هزینه‌کرد طرفین است. مالک به صورت یکجا و در ابتدای پروژه زمین را در اختیار قرار می‌دهد و این در حالی است که سازنده در طول پروژه هزینه می‌کند. در این حالت سازنده نیاز ندارد که تمامی پول را ابتدا هزینه کند. البته این موضوع روی میزان بلاعوض یا درصد طرفین تاثیر ندارد زیرا سازنده علاوه بر هزینه ساخت آورده‌های دیگری دارد. سازنده علم و تخصص، برند خود و تعهد کاری خود را برای این کار هزینه می‌کند. این نکته بسیار با اهمیت است که سازنده فردی با تخصص و تعهد باشد تا مالکین در مشارکت سود بیشتر و آرامش خاطر داشته باشند. برای معرفی بهترین سازندگان برای شما، می‌توانید با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید.

مشاوره مشارکت در ساخت

در ادامه عوامل تاثیرگذار و نحوه محاسبه بلاعوض را بررسی می‌کنیم.

عوامل تاثیرگذار بر مبلغ بلاعوض مشارکت در ساخت

همان طور که در بالا هم گفته شد تنها عامل موثر در محاسبه بلاعوض مشارکت ، آورده مالی طرفین است. در این حالت تخصص و تعهد سازنده یا اینکه آورده مالک به صورت یکجا در اول پروژه است، تاثیری ندارد. پس تنها عامل مهم قیمت زمین یا ملک مالکین و هزینه ساخت می‌باشد. در ادامه میزان دقیق بلاعوض مشارکت در ساخت را محاسبه می‌کنیم و چند مثال واقعی پروژه های مختلف را بررسی می‌کنیم.

نحوه و فرمول محاسبه بلاعوض مشارکت در ساخت

در محاسبه بلاعوض دو روش معمولا به کار می‌رود:
بر اساس عرف

بر مبنای محاسبات

معمولا عددی که از هر یک از این روش‌ها حاصل می‌شود، بسیار به هم نزدیک هستند. ولی روش بهتر محاسبه بلاعوض از طریق محاسبات است. محاسبه بر اساس عرف به این صورت است که برای یک محله یا بخش خاصی، عددی را به ازای هر متر زمین مشخص می‌کنند. به طور مثال بلاعوض به صورت عرف در محله مرزداران حدود ۳۰ میلیون تومان به ازای هرمترمربع است. یعنی در این محاسبات در صورتی که زمین شما در مرزداران 300 مترمربع باشد و قصد مشارکت داشته باشید، میزان بلاعوض حدود 9 میلیارد تومان خواهد بود. پس این مورد با توجه به عرف است و باید اطلاعات مربوط به هر منطقه را داشته باشید. این در حالی است که در روش محاسبات می‌توانید به عدد دقیق‌تر برسید.

محاسبه بلاعوض در مشارکت در ساخت بر مبنای محاسبات

در ابتدا گفتیم که تنها عامل تاثیرگذار در تعیین بلاعوض میزان آورده مالکین و سازنده است. پس در فرمول محاسبه هم عامل اصلی آورده آنهاست. در صورتی که در قرارداد، درصد سهم طرفین از سازه جدید تغییر کند، میزان آورده طرفین باید بر اساس آن، تغییر کند. پس فرمول به صورت زیر خواهد بود:

فرمول محاسبه بلاعوض در مشارکت در ساخت

یکی از چالش هایی که مالکین برای این روش دارند، عدم اطلاع از هزینه ساخت در محل ملک است. برای محاسبه دقیق میزان بلاعوض از این طریق می‌توانید با کارشناسان باتیس تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید.

مشاوره مشارکت در ساخت

نمونه نحوه انجام محاسبه پول بلاعوض در مشارکت

برای اینکه کاملا متوجه نحوه محاسبه بلاعوض شوید چند نمونه را بررسی می‌کنیم.

مثال اول: ارزش زمین مورد مشارکت ۱۲ میلیارد تومان و هزینه ساخت آن ۶ میلیارد تومان است. در صورتی که درصد مالک ۶۰ درصد باشد میزان بلاعوض برابر است با:

میزان بلاعوض در مشارکت در ساخت

مثال دوم: ارزش زمین برابر با ۲۰ میلیارد تومان و ارزش ساخت برابر با ۱۲ میلیارد است. اگر درصد مالک ۵۰ درصد باشد، میزان بلاعوض برابر است با:

بلاعوض در مشارکت چیست

فایل اکسل برای محاسبات

برای راحتی بیشتر مالکین و سازندگان، یک اکسل کامل برای محاسبه حدودی میزان بلاعوض آماده کرده‌ایم. شما می‌توانید با وارد کردن ارزش زمین، هزینه ساخت و درصد مالک، مبلغ آن را محاسبه کنید. البته تلاش کارشناسان باتیس برای راحتی بیشتر هزینه ساخت در چند منطقه را در فایل قرار داده‌اند تا شما راحتتر بتوانید مبلغ بلاعوض را تخمین بزنید. حتما در محاسبه آن دقت کنید زیرا موضوع بلاعوض یکی از مسائل مهم در مشارکت در ساخت است. فایل اکسل را می‌توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید.

اکسل محاسبه بلاعوض مشارکت در ساخت

دقت داشته باشید که این فایل به صورت zip می‌باشد. برای باز کردن این فایل نیاز به اپلیکیشن Excel در موبایل دارید. در صورتی که با مشکل روبه‌رو شدید، می توانید به پشتیبانی باتیس در واتس اپ یا تلگرام پیام دهید.

نحوه پرداخت بلاعوض در مشارکت

یک نکته در پرداخت این مبلغ بسیار با اهمیت است . بهتر است مالکین عمده ی این مبلغ را بعد از صدور جواز دریافت کنند. بهتر است حدود یک سوم این مبلغ را هنگام عقد قرارداد دریافت کرده و مابقی را بعد از صدور جواز دریافت کنند. زیرا ممکن است به هر دلیل جواز با مشکل روبه رو شود یا قوانین تغییر پیدا کنند. در این صورت امکان فسخ قرارداد یا تغییر میزان بلاعوض وجود دارد. پس مطلوب‌تر آن است که روی قرارداد تمام این پول از طرف مالکین دریافت نشود. دقت کنید سازنده‌ای که روی قرارداد تمام میزان بلاعوض را به شما پرداخت می‌کند، سازنده‌ی حرفه ای نیست و در آینده ممکن است این مبلغ پرداختی برای شما مشکل ساز شود. 

پس بهترین راه دریافت بخشی از این مبلغ روی قرارداد و مابقی آن بعد از صدور جواز است. این نکته شاید کم‌اهمیت جلوه کند ولی در مواقعی که با مشکلی روبه‌رو شویم، این راه‌حل می‌تواند جلوی عواقب آن را بگیرد.

مشاوره با متخصصین حرفه‌ای مشارکت در ساخت

برای مشاوره حرفه‌ای در حوزه مشارکت در ساخت و موضوع بلاعوض می‌توانید با کارشناسان باتیس تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان باتیس با شما تماس بگیرند. مجموعه باتیس با استفاده از کارشناسان حرفه‌ای در حوزه‌های فنی ساخت و ساز، حقوقی و سرمایه‌گذاری بهترین مشاور در حوزه مشارکت در ساخت برای مالکین و سازندگان است.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

31 پاسخ به “محاسبه حرفه‌ای بلاعوض مشارکت در ساخت + فایل اکسل محاسبات”

  1. مسعود خسروی گفت:

    درود بسیار
    اطلاع رسانی شما عالی.
    به اطلاع شما میرسانم ک با کلیک روی نوار آبی رنگ محاسبه اکسل برای بلاعوض این لینک کار نمی کند.
    با سپاس بسیار
    مسعود

    • پشتیبان باتیس گفت:

      سلام آقای خسروی
      وقتتون بخیر
      فایل بررسی شد، مشکلی در دانلود فایل وجود ندارد. با این حال فایل را برای شما ایمیل کردیم.
      با تشکر از همراهی شما

  2. سیدمحمدجواد حسینس گفت:

    فایل سالم است
    نحوه محاسبه هم خیلی ساده و خوب
    اگر چه خوبتر بود مدت ساخت مثلا 18 ماه یا دو سال و سود بانکی به آن اضافه میشد
    عالی

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام
      ممنون بابت نظرتون
      نظرتون رو بررسی می‌کنیم و تمام تلاشمون رو می‌کنیم مطالب رو روز به روز کاملتر و غنی‌تر کنیم.

  3. رضا محمدی گفت:

    سلام. خسته نباشین. بنده زمینی به متراژ ۵۹۰ متر در منطقه جنت اباد خیابان پژوهنده دارم. میخواستم ببینم حدودا چند درصد مشارکت میشه کرد و مبلغ بلاعوض چقدر میشه

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام
      برای محاسبه بلاعوض نیاز به اطلاعات بیشتری هست.
      لطفا با شماره 02191031883 تماس بگیرید یا شماره خودتون رو برای ما قرار بدین تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
      با تشکر

  4. صایمی گفت:

    سلام فایل نمونه مشارکت در ساخت دانلود نمیشود و همچنین اکسل محاسبه بلاعوض
    با تشکر از محبت شما و زحمات مثبت شما
    لطفا در صورت امکان فایل موارد ذکر شده را برای ما ارسال بفرمایید .سپاس

    • پشتیبان باتیس گفت:

      سلام فایل‌ها به طور کامل براتون ارسال شد
      ممنون

  5. ولی پور گفت:

    لطفا بدلیل عدم دانلود برخی فایلها در صورت امکان فایل ها را برای ما ارسال بفرمایید .سپاس

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام
      فایل برای ایمیل شما فرستاده شد.

  6. ناشناس گفت:

    عالی

  7. کاظم حلاجیان گفت:

    خوب

  8. خسروشاهی گفت:

    بسیار مفید.

  9. قاسم سیرانزاده گفت:

    سلام محاسبه فایل صورت نمیگیره،مثل اینکه کامل دانلود نشده

    • پشتیبان باتیس گفت:

      لطفاً فایل را دوباره دانلود کنید، مشکلی توی فایل نیست.
      با تشکر

  10. ملینا لباسچی گفت:

    عالی

  11. محمد صمدیان گفت:

    همه محاسبات و فرمول ها دقیقه خسته نباشید. ممنون میشم بدلیل تقاضای بیشتر سازنده جهت ساخت، عرف قیمت ساخت و قیمت ملک هم اعلام کنید.

  12. مسعود سلطانی گفت:

    مشارکت

  13. مصطفی زاده گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتون

  14. حبیب پیاب گفت:

    محاسبه بسیارساده متشکریم

  15. مرادی گفت:

    واقعا مقاله مفید و جامعی دادین و مورد استفاده بود

  16. مرادی گفت:

    واقعا مقاله مفید و جامعی دادین و مورد استفاده بودفقط تعدادی از املاک در مناطق مختلف کرج رو برای بلاعوض ساخت مثال میزدید یا مبلغ بلاعوض در هر منطقه از کرج را میفرمودید عالی میشد .

  17. ناشناس گفت:

    مفهوم مبلغ بالاعوض رو بطور ساده و روشن توضیح داده اند

  18. ناشناس گفت:

    ملک ۳۶۰‌متر در تقدیری شرقی ، کوی فردوس ،
    برای ساخت ، چگونه بلاعوض حساب میشه
    و نرخش چقدره ، لطفا خودتون حساب کنین ، چون من از این ضرب و تقسیم‌چیزی متوجه نشدم

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام و وقت بخیر
      با توجه به نکاتی که در مقاله هم ذکر شد، نیاز هست تا ارزش دقیق ملک و نحوه ساخت مشخص شود.
      در صورتی که نیاز به اطلاعات دقیق دارید لطفا فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
      ممنون

  19. بهیه مقدم گفت:

    با تشکر و با توجه به اینکه بیشتر مالکین متوجه این محاسبه نمیشوند و نکات ریز قرارداد را در نظر نمیگیرند بسیار اطلاع رسانی شما نافذ و مثمرثمر میباشد تا افراد کم اطلاع در زمان قرارداد مورد اجحاف قرار نگیرند

  20. احمد حجازی گفت:

    عالی بود

  21. ناشناس گفت:

    نیازیه توضیحات با مثال به روز دارد

  22. حمیدی گفت:

    اطلاعات عالی و مهندسی شده است

  23. علی رضا گفت:

    مبلغ بلاعوض حتما باید پرداخت شود و اینکه پس از پرداخت مبلغ بلاعوض تهیه خانه برای سکونت مالکین هم بر عهده ی سازنده هست ؟؟؟ میشضه در منطقه 9 تهران مبلغ بلاعوض پرداخت نشه و تهیه خانه برای مالکین در زمان ساخت بر عهده سازنده باشه ؟؟

    • پشتیبان باتیس گفت:

      باسلام
      پرداخت قرض‌الحسنه اسکان و بلاعوض توسط سازنده تماماً به بالانس کردن هزینه‌ها بستگی دارد در صورتی که این بالانس به هم نخورد می‌توان هر دو را هم دریافت کنید. ولی معمولاً رخ دادن این اتفاق در بسیاری از مناطق تهران امکان‌پذیر نیست و باید بررسی شود

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

نمونه کامل وکالت مشارکت در ساخت + فایل Word و PDF

مالک برای پیگیری و انجام امور اداری باید یک وکالت‌نامه به سازنده بدهد. این وکالت‌نامه با نام وکالت مشارکت در ساخت شناخته می‌شود و در این مقاله یک نمونه ا ...

تاریخ انتشار: 1400/04/12

تعداد بازدید 3562

تمامی مزایا و معایب مشارکت در ساخت + تمام ریزه‌کاری‌ها

ساخت یک آپارتمان در کنار تمام مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. در این مقاله تمامی مزایا و معایب مشارکت در ساخت را بررسی خواهیم کرد و با تمامی ابعاد ای ...

تاریخ انتشار: 1400/04/12

تعداد بازدید 1095

لیست تعهدات سازنده و مالک در قرارداد مشارکت در ساخت + ضمانت‌ها

چه تعهداتی برای مالک و سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت تعیین شده است؟ چه تضمینی برای اجرای این تعهدات وجود دارد؟ در قرارداد مشارکت شما باید با تعهدات طرف ...

تاریخ انتشار: 1400/04/12

تعداد بازدید 6960