تمامی نکات محاسبه درصد مشارکت در ساخت + مثال واقعی

تاریخ انتشار: 1400/11/26

تعداد بازدید 6573

برای محاسبه درصد مشارکت در ساخت چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ طریقه‌ی محاسبه آن به چه صورت است؟ عرف مشارکت در ساخت مخصوصا در تهران به چه صورت است؟ در این مقاله به تمامی سوالاتی که در مورد درصد مشارکت در ساخت دارید پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

بالانس کردن آورده‌ها، تنها عامل موثر در درصد طرفین

در شراکت، در تمامی موارد آورده طرفین، مهمترین عامل در تعیین درصد مشارکت کنندگان است. باید با دقت آورده طرفین را محاسبه کنیم و در نهایت هر یک از طرفین به میزان آورده خود، از سود پروژه سهم خواهند برد. بسیاری از سازندگان و مالکین در تعیین درست این مقادیر باهم اختلاف دارند. دو مورد اختلافی مهم به شرح زیر است:

معمولاً مالکین این مورد را مطرح می‌کنند که سازنده آورده خود را طی پروژه به کار تزریق می‌کند. این در حالی است که مالکین در ابتدای پروژه، کل آورده خود را که ملک است در اختیار سازنده قرار می‌دهند.

سازنده هم تمام کارهای اجرایی پروژه را انجام می‌دهد و به طور کامل درگیر پروژه است و از علم، اعتبار و تجربه خود در پروژه استفاده می‌کند. در حالی که مالکین درگیری زیادی با پروژه ندارند و مسئولیتی هم در قبال اتفاقاتی که رخ می‌دهد ندارند.

با توجه به دو مورد بالا که هر دو هم منطقی است، آیا این موارد را در درصد مشارکت در ساخت باید دخیل کنیم؟

خیر. تمامی این موارد در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و می‌توان آنها را معادل یکدیگر در نظر گرفت. به همین دلیل در هیچ قرارداد مشارکت در ساختی چنین مواردی را برای تعیین درصد مشارکت در ساخت دخیل نمی‌کنند. پس تنها عامل تاثیرگذار برای تعیین درصد طرفین، آورده مالی آنها خواهد بود. این مورد شامل قیمت زمین مالک و هزینه ساخت و جواز سازنده است.

سهم طرفین از مشارکت در ساخت چند درصد است؟

طریقه محاسبه درصد مشارکت در ساخت

با توجه به بخش قبل مهمترین عامل قیمت زمین مالک و قیمت ساخت و جواز برای سازنده است. در بسیاری از مناطق تهران و شهرهای بزرگ، ارزش زمین بیشتر از هزینه‌های ساخت است. به همین دلیل درصد مالکین معمولاً بیشتر است و پدیده‌ای به نام بلاعوض هم برای مالکین در نظر گرفته می‌شود. در مورد عرف درصدهای مشارکت در ساخت در تهران در بخش بعد بیشتر صحبت خواهیم کرد. در بقیه مناطق که هزینه زمین تفاوت چندانی با ساخت ندارد، معمولاً درصدها حدود ۵۰- ۵۰  است. این عدد بسته به پروژه می‌تواند تغییر کند. برای بررسی دقیق این مورد، شما می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما بهره ببرید و این اعداد را برای پروژه خود داشته باشید.

وبینار مشارکت در ساخت

عرف قرارداد مشارکت در ساخت در تهران

در تهران بخصوص در مناطق ۱ تا ۷، زمین و ملک ارزش زیادی پیدا کرده است. معمولاً در این مناطق درصد مشارکت در ساخت به صورت ۶۰ به ۴۰ به نفع مالکین تقسیم می‌شود. از طرفی باز هم برای یکسان کردن آورده‌ها هزینه‌ای به عنوان بلاعوض به مالکین پرداخت می‌شود. در مقاله‌ای جداگانه این موضوع را بررسی کردیم که می‌توانید اطلاعات دقیقی از بلاعوض خود در آن بدست بیاورید.

بلاعوض مشارکت در ساخت

برای محاسبه‌ی تمامی این اعداد نیاز دارید که با توجه به منطقه و لیست متریال مورد نظر خود، جلو بروید. این دو مورد می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. به همین دلیل فرمول مشخصی برای محاسبه درصد مشارکت در ساخت نمی‌توان ارائه داد. یعنی ممکن است در موارد خاص درصدهایی که در بالا آوردیم هم تغییر کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد لیست متریال میتوانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

لیست متریال مشارکت در ساخت

مثالی برای محاسبه درصد مشارکت

مثال اول: یک ملک ۵۰۰ متری در محله فردوس تهران به ارزش متری ۱۰۰ میلیون تومان (سال ۱۴۰۰) قصد مشارکت دارد. این ملک در پهنه‌ی R122 قرار دارد. هزینه ساخت با لیست متریال را برابر با ۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم. بنابراین محاسبه درصد مشارکت در ساخت در این پروژه به شکل زیر خواهد بود. در این محاسبات، نحوه محاسبه بلاعوض را از مقاله خود مطالعه کنید.

طریقه محاسبه درصد مشارکت در ساخت

ملک‌های قفل شده، دردسر بسیاری از مالکین

با توجه به بالا رفتن قیمت زمین بیشتر از واحد مسکونی و ساخت، مالکین در بعضی واحدها نمی‌توانند سازنده پیدا کنند. مقصر این مورد مالکین و سازندگان نیستند. شرایط بعضی پروژه‌ها به این صورت است که با اعداد منطقی هزینه‌ها، سود بسیار پایینی برای سازندگان دارد. این موارد نیاز به بررسی دقیق دارند و در بعضی موارد فروش ملک بهتر از مشارکت در ساخت است. برای مقایسه فروش و مشارکت حتماً مقاله زیر را مطالعه کنید. 

فروش یا مشارکت در ساخت

نکات پایانی

 دقت داشته باشید که این قرارداد یکی از باارزش‌ترین قراردادهایی است که در طول عمر خود امضا خواهید کرد. به طور مثال ارزش یک قرارداد با زمین ۵۰۰ متری در بلوار فردوس تهران حدود ۷۵ میلیارد تومان است. پس حتماً در تمامی مراحل با مشورت متخصصین و اطلاعات کامل حاضر باشید و با تأمل و حوصله به این قرارداد نگاه کنید. مقالات مشارکت در ساخت ما، در تمامی دغدغه‌های شما اطلاعات مفیدی دارند و سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی به شما ارائه دهیم.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

8 پاسخ به “تمامی نکات محاسبه درصد مشارکت در ساخت + مثال واقعی”

  1. امیر بلبل آبادی گفت:

    عالی

  2. محمد گفت:

    سلام
    از مقالات خوبتون ممنونم
    بنده بعنوان سازنده زمینی دریافت کردم با ارزش تقریبی ۱٫۲ میلیارد تومان در آبادان
    هزینه ساخت تقریبا میشه ۶میلیارد
    چون موضوع زمین بوده و مالک در منزل خودش سکونت داره قرض الحسنه اسکان هم موضوعیت نداره
    سوال : در این مورد تعیین درصد طرفین چه میزانه؟
    ممنون از پاسخ شما

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام
      در صورت امکان فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما با اطلاعات دقیق شما را راهنمایی کنند.
      با تشکر

  3. ناشناس گفت:

    عالی

  4. معصومه شایسته طباخ گفت:

    خوب

  5. غلامرضا فرهمندیان گفت:

    عالی

  6. شاد زر گفت:

    خوب

  7. مجید فتحعلی گفت:

    عالی بود

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

مخالفت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت + راه حل‌های برطرف کردن آن

یکی از مشکلاتی که مالکین با آن روبه رو هستند، عدم رضایت و مخالفت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت است. در برخی از اوقات یک یا چند مالک با مشارکت در ساخت مخال ...

تاریخ انتشار: 1400/11/26

تعداد بازدید 8145

مهمترین نکات زمان بندی مشارکت در ساخت + فایل نمونه (PDF)

اگر در قرارداد مشارکت در ساخت برنامه زمانبندی نداشته باشید، تا پایان قرارداد نمی‌توانید هیچ ادعایی بابت تاخیر در اجرای پروژه داشته باشید. در این مقاله به ...

تاریخ انتشار: 1400/11/26

تعداد بازدید 2437