محاسبه سود مشارکت در ساخت برای مالکین و سازندگان

تاریخ انتشار: 1400/10/09

تعداد بازدید 3325

چرا بسیاری از مالکین و سازندگان به دنبال مشارکت در ساخت هستند؟ آیا مشارکت در ساخت سود خوبی دارد و به طور کلی نحوه محاسبه سود آن به چه صورتی است. در این مقاله تمامی نکات در مورد این موضوع را به دقت و با مثال‌های واقعی بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا اکثر افراد مشتاق مشارکت در ساخت هستند؟

مالکین خانه‌های کلنگی یا زمین می‌توانند این دارایی خود را با دردسر بسیار کم تبدیل به یک سرمایه‌گذاری مطمئن کنند. بسیاری از افراد این نوع دارایی‌ها را یک دارایی ثابت در نظر می‌گیرند و سود آن را فقط سود حاصل از تغییر قیمت زمین و مسکن می‌دانند. این در حالی است که شما می‌توانید با مشارکت در ساخت سود خود را بیشتر کنید و آن را یک سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. مهمترین سوال این است که آیا مشارکت در ساخت سود دارد و میزان آن چقدر است؟

آیا مشارکت در ساخت سود دارد؟

میتوان گفت در اکثر مواقع بله. المان‌های زیادی در میزان سود آن تاثیرگذار هستند. مسائلی مثل لوکیشن ملک یا زمین، طرح تفصیلی منطقه، متراژ زمین، عرض گذر و … میتواند روی میزان سود شما از مشارکت در ساخت تاثیر بگذارد. اما حتما باید بررسی کنید که آورده مشارکت برای شما چقدر است. برای برآورد سود پروژه خود می‌توانید فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما در این زمینه به شما کمک کنند.

فرم مشاوره

به دلیل اینکه این کار ریسک‌های خود را دارد، باید با اطلاع از تمامی جوانب شروع به مشارکت کنید. البته شما می‌توانید با کمک متخصصین میزان ریسک را پایین بیاورید ولی به هر حال فروش نسبت به مشارکت ریسک کمتری دارد. برای اطلاع دقیق از تفاوت‌های فروش و مشارکت مقاله زیر را بخوانید.

فروش یا مشارکت در ساخت

حال که می‌دانیم می‌توان به این پروژه‌ها به شکل یک سرمایه‌گذاری نگاه کرد، سوال این است که چگونه میزان سود مشارکت در ساخت را محاسبه کنیم؟

سود مشارکت در ساخت برای طرفین قرارداد

سود مشارکت در ساخت

طرفین قرارداد یعنی مالکین و سازندگان مزیت‌ها، آورده‌ها و مسئولیت‌های متفاوتی دارند. بر همین اساس سود آنها هم از نظر مقدار و هم جنس سود متفاوت است. در ادامه محاسبه خواهیم کرد برای هر یک از طرفین چه منفعتی خواهد داشت و در مثال‌های واقعی این موارد را خواهیم دید.

سود مالکین

وبینار مشارکت در ساخت

مالکین منافع متفاوتی از این قراداد به دست می‌آورند که به آنها اشاره می‌کنیم:

نوسازی واحدها

یکی از مهمترین موارد تغییر ملک کلنگی یا زمین آنها به یک ملک نوساز است. این موضوع از دو جهت قابل بررسی است. اگر مالکین قصد سکونت در واحد را داشته باشند، قطعا مشکلات کمتری خواهند داشت و می‌توانند از واحد جدید خود به خوبی استفاده کنند. اگر مالکین قصد فروش هم داشته باشند می‌توانند واحد را به قیمت بهتری به فروش برسانند.

بزرگترشدن واحدها

یکی از اتفاقات معمول در مشارکت در ساخت، بزرگتر شدن واحدهاست. در بیشتر پروژه‌ها سهم مالکین از سازه جدید بیشتر از متراژی است که مالکین قبلا داشته‌اند. به طور مثال در یکی از پروژه‌ها در منطقه باغ فیض به هر یک از مالکین ۵۰ درصد متراژ بیشتر تعلق می‌گرفت. یعنی یک مالک که یک واحد ۱۰۰ متری داشت، پس از ساخت سازه جدید مالک ۱۵۰ متر واحد مسکونی بود. این مورد برای بسیاری از مالکین انگیزه می‌شود تا مشارکت انجام دهند.

کاهش هزینه‌های نگهداری ساختمان

هزینه نگهداری ساختمان به شدت کاهش پیدا می‌کند. همان طور که می‌دانید آپارتمان با سال ساخت بالا هزینه‌های جانبی بیشتری دارد. این هزینه‌ها در یک آپارتمان نوساز بسیار کمتر است و باعث آسودگی ساکنین و همچنین هزینه‌های کمتر در آینده می‌شود.

استفاده از متریال مورد نظر مالکین

محاسبه سود مشارکت در ساخت

یکی از جذابیت‌ها و سودهای مشارکت در ساخت، استفاده از متریال مورد نظر مالکین در پروژه است. در همان ابتدا و در قرارداد تمامی مواردی که برای واحدهای جدید می‌خواهید می‌توانید اعمال کنید. البته این خواسته‌ها نباید غیر منطقی و غیر معقول باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد لیست متریال مشارکت در ساخت حتما مقاله زیر را بخوانید.

لیست متریال مشارکت در ساخت

نوسازی تجهیزات ساختمان

علاوه بر متریال مورد نظر مالکین، تجهیزات ساختمان هم نوسازی خواهد شد. در این حالت شما می‌توانید از جدیدترین امکانات روز استفاده کنید و این مورد می‌تواند سطح رفاهی زندگی را برای مالکین افزایش دهد.

عدم درگیری در مراحل ساخت

یکی دیگر از مواردی که مالکین از آن بهره می‌برند، عدم درگیری در مراحل ساخت و هماهنگی با ادارات ذیربط است. در بیشتر مراحل سازنده با ادارات روبه رو شده و تمام کارهای مربوط به ساخت را سازنده انجام می‌دهد. این موارد به مالکین کمک می‌کند تا در مراحل ساخت دغدغه‌ای از این جهت نداشته باشند. 

نکته مهم

بلاعوض در قرارداد مشارکت، سود مالکین محسوب نمی‌شود. این عدد برای یکسان شدن آورده طرفین است. برای اینکه اطلاعات بیشتری از بلاعوض داشته باشید مقاله زیر را مطالعه کنید.

محاسبه بلاعوض مشارکت در ساخت

البته بهترین راه این است که شما در کنار مزایا، معایب و خطرات مشارکت در ساخت را هم بشناسید. به همین دلیل حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

مزایا و معایب مشارکت در ساخت

سود سازندگان در مشارکت در ساخت

نحوه محاسبه سود مشارکت در ساخت

برای سود سازندگان موارد زیر را می توان نام برد:

سود حاصل از فروش واحدها

سازندگان پس از آماده سازی آپارتمان، واحدهای متعلق به خود را به فروش می‌رساند. سود اصلی سازندگان از همین محل تامین می‌شود. یکی از مواردی که سازندگان باید توجه داشته باشند، ارزش زمانی پول است.

به دست آوردن اعتبار

هر پروژه برای سازندگان، اعتبار خوبی را ایجاد می‌کند و این مسئله به دریافت پروژه‌های بعدی کمک می‌کند. البته کیفیت و نحوه ساخت آپارتمان هم می‌تواند در میزان این اعتبار بسیار تاثیرگذار باشد.

ارزیابی مالی مشارکت در ساخت

سازندگان در بسیاری از موارد اطلاع دقیقی از میزان سود هر پروژه و نحوه محاسبه آن ندارند. برای محاسبه دقیق سود پروژه‌ها شما باید با مفاهیمی مثل NPV (خالص ارزش فعلی پروژه) و IRR (نرخ بازده داخلی) آشنا باشید و در انتخاب پروژه این موارد را در نظر بگیرید. با توجه به تخصصی بودن این موارد امکان تشریح بیشتر این مورد وجود ندارد اما شما می‌توانید با ارتباط با متخصصین باتیس در این مورد راهنمایی لازم را دریافت کنید.

به طور کلی هم سازندگان و هم مالکین به هیچ وجه نباید بدون در نظر گرفتن تمامی مباحث مالی پروژه دست به مشارکت در ساخت بزنند. تلاش کنید از ابتدای کار تا انتهای مراحل مشارکت، متخصصین امر را در کنار خود داشته باشید. با توجه به حساسیت قرارداد مشارکت در ساخت باید توجه کافی را در این زمینه داشته باشید. می‌توانید تمامی مقالات مشارکت در ساخت ما را مطالعه کنید. این مطالعات می‌تواند اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهد و شما را با جوانب آن بیشتر آشنا کند.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تمامی مزایا و معایب مشارکت در ساخت + تمام ریزه‌کاری‌ها

ساخت یک آپارتمان در کنار تمام مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. در این مقاله تمامی مزایا و معایب مشارکت در ساخت را بررسی خواهیم کرد و با تمامی ابعاد ای ...

تاریخ انتشار: 1400/10/09

تعداد بازدید 1158

تمامی نکات لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت + نمونه واقعی و کامل

در کدام بخش از قرارداد مشارکت در ساخت سلیقه و خواسته‌ی مالکین از سازه جدید را باید اعمال کرد؟ چگونه می‌توان مصالح ساختمانی سازه را مشخص کرد؟ تمامی این مو ...

تاریخ انتشار: 1400/10/09

تعداد بازدید 18448

نمونه کامل وکالت مشارکت در ساخت + فایل Word و PDF

مالک برای پیگیری و انجام امور اداری باید یک وکالت‌نامه به سازنده بدهد. این وکالت‌نامه با نام وکالت مشارکت در ساخت شناخته می‌شود و در این مقاله یک نمونه ا ...

تاریخ انتشار: 1400/10/09

تعداد بازدید 3687