فروش یا مشارکت در ساخت | کدام یک برای مالکین بهتر است؟

تاریخ انتشار: 1400/04/30

تعداد بازدید 2475

مالکین معمولا دو گزینه پیش روی خود دارند: مشارکت در ساخت زمین خود یا فروش . مالکین تلاش دارند تا بهترین راه و پرسودترین راه را برای خود انتخاب کنند. در این مقاله توضیح خواهیم داد که در کدام حالت مالکین سود بیشتری می‌کنند و هر یک از حالت‌ها چه شرایطی دارند. در صورتی که بین فروش یا مشارکت در ساخت مردد هستید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

سود کدام یک بیشتر است؟

در ابتدا مهمترین مسئله را بررسی می‌کنیم. سود در هر کاری معمولا متناسب با ریسک کار، بیشتر خواهد شد. به همین دلیل معمولا (نه همیشه) مشارکت در ساخت سود بیشتری دارد. در بعضی از حالت‌ها ممکن است مشارکت در ساخت نسبت به فروش سود مساوی یا کمتر حاصل کند. مثلا در زمان‌هایی که بازار مسکن دچار رکود شده باشد، ممکن است فروش گزینه مطمئن‌تری باشد. اما به طور کلی مشارکت در ساخت سود بیشتری را برای مالکین خواهد داشت. یکی از مهمترین مولفه‌ها در مشارکت متوجه شدن میزان سود حاصل از آن است. مشارکت دارای ریسک بیشتری نسبت به فروش است و از طرفی نوعی سرمایه‌گذاری است که تا زمان پایان پروژه شما به سرمایه‌ی خود دسترسی ندارید. این در حالی است که در فروش زمین یا ملک در همان ابتدا تمام سرمایه‌ی خود را دریافت می‌کنید.

نکته مهم

شما ابتدا باید متوجه خطرات و ریسک‌های مشارکت در ساخت شوید، سپس تفاوت سود آن نسبت به فروش را محاسبه کنید. سپس با توجه به جمیع موارد گزینه مناسب را انتخاب کنید. برای هر فرد ممکن است انتخاب بین فروش و مشارکت متفاوت باشد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

ریسک‌پذیری بیشتر، یکی از مهمترین عوامل انتخاب

فروش یا مشارکت در ساخت

ریسک پذیری یکی از مهمترین عوامل در تصمیم گیری بین فروش و مشارکت در ساخت است. همان طور که گفتیم مشارکت، کار پر ریسک‌تری نسبت به فروش است. در برخی اوقات تعامل با سازنده، تاخیر در پروژه، مشکلات ساخت و … درگیری‌هایی برای مالکین به وجود می‌آورد. به همین دلیل بسیاری از مالکین سود بیشتر را رها کرده و دست به فروش ملک خود می‌زنند.

مالکین معمولا به چند دلیل این تصمیم را می‌گیرند:

اولین مورد اینکه اطلاع دقیقی از میزان سود حاصل در مشارکت در ساخت ندارند. اگر مالکین متوجه شوند که چه سودی می‌توانند در مشارکت در ساخت به دست بیاورند، در بسیاری از اوقات این کار را رها نخواهند کرد.

دومین دلیل هم نداشتن دانش فنی این کار است. مالکین بسیار ترس دارند که در پروژه با مشکلات زیادی روبه رو شوند و توانایی حل و فصل آن را نداشته باشند. از طرفی به دلیل نبود دانش فنی قرارداد خوب منعقد نمی‌کنند و نظارتی هم بر کار سازنده ندارند. این سردرگمی‌ها باعث رها کردن مشارکت در ساخت از طرف مالکین می‌شود. بهتر است با خطرات این کار به طور کامل آشنا باشید. برای آشنایی کامل با خطرات مشارکت و راه‌حل مقابله با آن‌ها مقاله زیر را مطالعه کنید.

خطرات مشارکت در ساخت

پذیرش چالش بیشتر و پروسه زمانی طولانی‌تر در مشارکت در ساخت

فروش یا مشارکت در ساخت

شما در فروش ملک با مشکلات زیادی روبه رو نیستید. شما بعد از فروش پول معادل آن را دریافت کرده و دیگر با خریدار تعامل خاصی نخواهید داشت. اما در مشارکت امضای قرارداد شروع تعامل با سازنده و برطرف کردن چالش‌هاست. به همین دلیل مالکین باید چالش پذیری داشته باشند. از طرفی پروسه زمانی مشارکت در ساخت به نسبت فروش بسیار بیشتر است. مشارکت در ساخت یک طول دوره قرارداد دارد و در انتهای پروژه شما زمانی به پول خود می‌رسید که واحد‌های خود را به فروش برسانید. این در حالی است که در فروش ملک شما در همان ابتدا به پول خود می‌رسید. در مشارکت شما تمامی این چالش‌ها را برای سود بیشتر قبول می‌کنید. حالا چگونه می‌توانید این مشکلات را به حداقل برسانید؟

راه‌حلی برای مشارکت با چالش‌های کمتر

شما راه‌حل‌های مختلفی در همه بخش‌ها دارید تا بتوانید برخورد با چالش را کمتر کنید. 

فهمیدن میزان سود مشارکت در ساخت

یکی از مهمترین عوامل فهمیدن میزان سود مشارکت در ساخت است. بسیاری از افراد نمی‌توانند به درستی سود آن را محاسبه کنند. تورم، رکود و صعود بازار مسکن، عوامل تاثیرگذار منطقه‌ای و … را در نظر نمی‌گیرند و دچار اشتباه می‌شوند. به همین دلیل گروه ساختمانی باتیس یک پروپوزال فنی و اقتصادی به مالکین ارائه می‌دهد. شما در این پروپوزال متوجه خواهید شد که حدودا مشارکت چه سودی برای شما دارد و عوامل مختلف در زمین شما چگونه خواهد بود. برای مشاوره در این زمینه با گروه ساختمانی باتیس تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان باتیس با شما تماس بگیرند.

فرم مشاوره

انعقاد قرارداد حرفه‌ای مشارکت در ساخت

فروش یا مشارکت در ساخت

یکی از مهمترین چالش‌ها در مشارکت، انعقاد قرارداد غیرعملی، غیر حرفه‌ای و یک طرفه است. در ابتدا مالکین و سازندگان متوجه تعهدات و تضامین این تعهدات نیستند و در حین اجرای پروژه با چالش‌های فراوانی روبه رو می‌شوند. در بسیاری از موارد در صورتی که قرارداد زیر نظر متخصصین فنی و حقوقی نوشته و منعقد گردد، بسیاری از مشکلات به وجود نمی‌آید. برای عقد قرارداد حرفه‌ای می‌توانید از متخصصین باتیس راهنمایی و مشاوره بگیرید.

وبینار مشارکت در ساخت

انتخاب سازنده مناسب برای ملک خود

اگر سازنده قوی، متعهد و حرفه‌ای انتخاب کنید، با بسیاری از چالش‌ها روبه رو نخواهید شد. به همین دلیل انتخاب یک سازنده خوب باید یکی از اولویت‌های مهم مالکین باشد. توجه داشته باشید که سازنده‌ای مناسب پروژه شماست که تعهدهای معقول و با قابلیت اجرا به شما بدهد. در صورتی که تعهدات غیرمعقول به مالک بدهد، احتمالا در اواسط کار با مشکل روبه رو می‌شوید و حتی ممکن است پروژه شما با اختلال روبه رو شود. برای معرفی سازنده مناسب برای ملک شما می توانید با گروه ساختمانی باتیس در تماس باشید.

فرم مشاوره

نظارت بر سازنده توسط افراد حرفه‌ای و متخصص

فروش یا مشارکت در ساخت

بهتر است مالکین بر کار سازندگان نظارت داشته باشند. شما هرچقدر هم سازنده خوبی انتخاب کرده باشید لازم دارید که بر کار سازنده نظارت کنید. مالکین معمولا به دلیل نداشتن دانش فنی (هم از جهت ساخت هم از نظر مراحل جواز و مراحل حقوقی) نمی‌توانند نظارت دقیق بر سازنده داشته باشند. به همین دلیل در برخی از اوقات دچار ضرر و زیان می‌شوند یا سودی که باید بکنند برای آنها حاصل نمی‌شود. یکی از خدمات گروه ساختمانی باتیس نظارت و داوری در پروژه‌های مشارکت در ساخت است. متخصصین باتیس بعد از عقد قرارداد حرفه‌ای و سپس پیدا کردن سازنده مناسب، می‌توانند بر پروژه شما هم نظارت داشته باشند و گزارش‌های ماهانه از روند پیشرفت پروژه به شما ارائه دهند.

فروش یا مشارکت در ساخت | انتخاب و اجرا با کمک متخصصین باتیس

شما می‌توانید با کمک متخصصین باتیس بهترین راه را انتخاب کنید. در صورتی که مشارکت در ساخت را انتخاب کردید، متخصصین باتیس می‌توانند در تمامی مراحل آن در کنار شما باشند تا با کمترین چالش ممکن روبه رو شوید. برای بسیاری از چالش‌ها راه حل‌های مناسب وجود دارد و خیلی از چالش‌ها قابل جلوگیری هستند. پس با انتخاب درست بهترین راه برای خود را انتخاب کنید و در مسیر این انتخاب میتونید روی ما هم حساب کنید.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

7 پاسخ به “فروش یا مشارکت در ساخت | کدام یک برای مالکین بهتر است؟”

  1. فریبا فرزاد گفت:

    درود بر شما وهمگی مطالبتون عالی و مفید است برای من که میخوام ملک 400 متری را با مشارکت تبدیل به آپارتمان بکنم ولی نمیدونم شما در شمال هم امکانات دارین یا فقط تهران میتونید مشاوره بدین ممنون میشم جواب را بمن بگین بینهایت سپاس از شما و همه

    • پشتیبان باتیس گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      فرم مشاوره را پر بفرمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند با تشکر

  2. علی یار سرب مهری گفت:

    بیان مهم ترین آیتم های برای تصمیم گیری مشارکت در ساخت نقطه قوت مقاله بود

  3. طاها گفت:

    خوبه

  4. جمشید ریحانی گفت:

    مقاله خوب ومفیدی هست اگر راهنمایی بیطرفانه باشد وسود مالک وسازنده بطور یکسان محاسبه شود

  5. جمشید ریحانی گفت:

    بله دوست دارم راهنمایی بیشتر بگیرم ممنونم

  6. ناشناس گفت:

    سلام.کامل نیست و لی قابل قبول است.با سپاس

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

مشارکت در ساخت چیست؟ | همه چیز در مورد مشارکت در ساخت

راه‌های مناسب برای ساخت یک ملک کلنگی یا یک زمین چیست؟ مشارکت در ساخت چیست و چرا یکی از باارزش‌ترین و پیچیده‌ترین قراردادهای ملکی است؟ بلاعوض، لیست متریا ...

تاریخ انتشار: 1400/04/30

تعداد بازدید 587

تقسیم واحدها و پارکینگ در مشارکت در ساخت + متن تقسیم نامه

برای تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت نکات زیادی وجود دارد. شما باید با انواع تقسیم نامه ها، متن آنها و عرف تقسیم واحدها آشنا باشید. این مقاله برای شروع یک مش ...

تاریخ انتشار: 1400/04/30

تعداد بازدید 7363

تمامی نکات محاسبه درصد مشارکت در ساخت + مثال واقعی

برای محاسبه درصد مشارکت در ساخت چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ طریقه‌ی محاسبه آن به چه صورت است؟ عرف مشارکت در ساخت مخصوصا در تهران به چه صورت است؟ در این مقاله ب ...

تاریخ انتشار: 1400/04/30

تعداد بازدید 6870