مهمترین نکات قرض الحسنه اسکان در قرارداد مشارکت در ساخت

تاریخ انتشار: 1400/04/07

تعداد بازدید 2203

یکی از مسائل مرتبط با بخش مالی مشارکت در ساخت بحث قرض الحسنه اسکان است. قرض الحسنه مبلغی است که سازنده به مالک پرداخت می‌کند تا مالک با این پول در مدت زمان اجرای پروژه خانه‌ای برای خود اجاره کند. در این مقاله به جزئیات بیشتر در این مورد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

قرض الحسنه اسکان در قرارداد مشارکت در ساخت

قرض الحسنه همان طور که گفته شد مبلغی است که به منظور اسکان مالک در زمانی که ساکن ملک مورد مشارکت نیست، در اختیار مالک قرار می‌گیرد. نکاتی در این مورد وجود دارد که به صورت کامل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

همسان بودن اسکان با ملک مورد مشارکت

قرض الحسنه اسکان مشارکت در ساخت

یکی از پایه‌ای ترین نکات، همسان بودن محل اسکان مالک با ملک مورد مشارکت می‌باشد. به طور مثال اگر ملک شما در سعادت آباد قرار دارد، سازنده نمی‌تواند رهن و اجاره یک خانه در شهران را به مالک پیشنهاد دهد. مالک هم نمی‌تواند ادعای اسکان بهتر و در منطقه‌ای بهتر از منطقه ملک خود را داشته باشد. 

این نکته در متراژ ملک هم صادق است. قرض‌الحسنه اسکان مشارکت برای یک ملک در منطقه ملک مورد مشارکت و متراژی نزدیک به متراژ این ملک در نظر گرفته می‌شود. این اولین نکته و پایه‌ای ترین اصل در قرض الحسنه اسکان است که باید به آن توجه کنید.

در اختیار قرار دادن آپارتمان به جای پول

ممکن است در بعضی موارد، سازنده ملکی در نزدیکی ملک مورد مشارکت داشته باشد. در صورت همسان بودن ملک، سازنده می‌تواند این ملک را در اختیار شما قرار دهد و اجباری به در اختیار قرار دادن پول به مالک وجود ندارد. بعضی اوقات سازندگان در منطقه ملک شما، ساختمان دیگری ساخته اند و امکان این را دارند که ملک در اختیار شما بگذارند. این حالتی است که هم مالک اسکان پیدا می‌کند و هم سازنده نیازی ندارد تا قرض الحسنه اسکان را به صورت وجه نقد به مالک پرداخت کند.

مشکل تاخیر در عملیات اجرایی پروژه

در بعضی پروژه‌ها، مراحل اجرایی کار با تاخیر غیرمجاز روبه‌رو می‌شود. یکی از چالش‌ها در این موقعیت، تمدید قرارداد اسکان مالک است. تمدید قرارداد آن آپارتمان در این حالت بر عهده سازنده است. زیرا سازنده زمان پایان پروژه را مشخص و تعیین کرده است و نباید تاخیر غیرمجازی در آن رخ دهد. یکی از نکات مهم این است که اگر ملک اسکان برای سازنده نباشد، قطعا رهن و اجاره اسکان به صورت یکساله است. در این حالت حتی اگر نیاز به چند ماه اسکان باشد و مجبور به عقد قرارداد یکساله باشید، تمامی هزینه‌ی سالانه را باید سازنده پرداخت کند. این هزینه‌ها هم به عنوان قرض الحسنه اسکان محسوب می‌شود.

وبینار مشارکت در ساخت

قرض الحسنه مشارکت درشرایط فورس ماژور

قرض الحسنه اسکان مشارکت در ساخت

در شرایط فورس ماژور، سازنده و مالک باید در مورد قرض الحسنه با هم توافق کنند. فورس ماژور را در مقاله‌ای جداگانه توضیح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید. در این حالت اتفاقی پیش آمد کرده که سازنده مقصر نبوده و شرایط فورس ماژور به وجود آمده است. باید در زمان عقد قرارداد مشخص کنید که در شرایط فورس ماژور، مابقی قرض الحسنه مشارکت را چه کسی باید پرداخت کند. در این شرایط درک متقابل بین سازنده و مالک می‌تواند به پیشرفت کار بسیار کمک کند. در این شرایط حالت عادلانه این است که ۵۰ درصد هزینه را مالک و ۵۰ درصد را سازنده پرداخت کنند.

تبدیل قرض الحسنه مشارکت به بلاعوض

در بعضی موارد سازنده‌ها پیشنهاد می‌دهند به جای اینکه هزینه‌ای را به عنوان قرض الحسنه اسکان پرداخت کنند، آن را تبدیل به بلاعوض کنند. یعنی به طور مثال به جای اینکه ۳۰۰ میلیون به عنوان قرض الحسنه به مالک پرداخت کند، ۲۰۰ میلیون به بلاعوض اضافه می‌کنند. معمولا تبدیل قرض الحسنه اسکان به بلاعوض برای طرفین چالش کمتری دارد. این رویه برای جلوگیری از اختلاف نظر طرفین بر سر انتخاب محل اسکان همسان رایج است. برای اطلاعات بیشتر در مورد بلاعوض می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

در تمامی مراحل مشارکت در ساخت از جمله تعیین قرض الحسنه حضور یک کارشناس در کنار مالکین می‌تواند از تحمیل ضرر به آنها جلوگیری کند. گروه ساختمانی باتیس می‌تواند کارشناسانی خبره در تمامی مراحل مشارکت در اختیار شما قرار دهد.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

4 پاسخ به “مهمترین نکات قرض الحسنه اسکان در قرارداد مشارکت در ساخت”

  1. مرتضی محبی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    دو تا سوال داشتم. اول اینکه. آیا فرصت اینکه وکالت یک پرونده مشارکت در ساخت رو انجام دهید دارید اگه نظرتون مثبته لطفا آدرس دقیق دفتر رو برامون بفرستید.
    و دوما یک قرارداد دیگه که همین پنج ماه پیش نوشته شده. و طبق قرارداد سازنده تعهد دادن در قرارداد که بابت قرض الحسنه در موقعه امضای قرارداد مبلغ دویست میلیون تومن به حساب مالک واریز کنه و مبلغ یک میلیارد تومن 1400/04/30 واریز کنه که کوفته امضای قرارداد حدود 130 میلیون تومن ده تومن ده تومن طی یک هفته واریز و بعدش سال جدید شدش و گفتن پنج فروردین بانکها باز شع میریزم متاسفانه ده ها بار بیشتر مالکین و داور رو سرکار گذاشتن و همش میگفتن این هفته 80 تومن باقی رو میریزم و مجددا بدقولی و دوباره داور فرصت میگرفتش از مالک و مجددا سازنده بدقولی تا اینکه حدود پنج ماه گذشت و بیشتر ده ها بار بدقولی کردن و طبق قرارداد الباقی مبلغ 80 میلیون واریز نکردن و تاریخ پرداخت یک میلیارد تومن هم اومدش و مجددا اینجا دیگه یک هزاری هم واریز نکردن یکبار گفتن مادرم بیمارستان و درگیرم یکبار گفتن خودم کرونا گرفتم و مجددا داور فرصت میگرفتش از مالک و سازنده هم پشت سرهم بدقولی میکردن تا اینکه دو ماه از تاریخ پرداخت یک میلیارد تومن گذشت و هفت ماه از تاریخ پرداخت مبلغ 80 میلیون تومن
    و دیگه صبر مالک تموم شدش و درخواست فسخ قرارداد دادن. الان. در قرارداد ماده 18 نوشته شده در هیچ شرایطی قرارداد قابل فسخ نیست بجز بند یک و دو ماده ده که راجب تاریخ جوار گرفتن هستش
    ماده 20 بابت تأخیر تحویل واحد جریمه نوشته شده
    و ماده 13, هم نوشته شده اگه سازنده به تعهدات خود مندرج در این قرارداد عمل ننماید مالک حق استفاده از مزایای قانونی چک ضمانت رو دارن.
    حالا آیا به نظر شما قرارداد قابل فسخ هستش
    چون برا من یک سوال کلا پیش اومده. به فرض اصلا در قرارداد بابت مبلغ نوشته نشه پرداخت نشه قرارداد قابل فسخه یعنی مالک دیگه باید بسوزه و بسازه
    با سازنده ای که هنوز شروع نکرده صدها بار بدقولی کرده

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام
      برای مشاوره در این مورد و هماهنگی مشاوره حضوری میتونید با شماره ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۸۳ تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید.
      با تشکر

  2. ف. احمدی گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید و ممنون از سایت خوب و مطالب مفیدتون.
    در مورد این مقاله تون یک سوالی دارم:
    منطور از “قرض الحسنه اسکان” این هست که مالک باید در اخر پروژه ، کل مبلغی که سازنده بابت اجاره ی مدت ساخت پرداخت کرده رو به سازنده پس بده ؟ چون عبارت ” قرض” به این معنا هست دیگه ؟
    یا اینکه این فقط یک اصطلاحه و کل هزینه ی اسکان مالک در طول پروژه به عهده ی سازنده هست و قرار نیست پس داده بشه؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید 🙏

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام وقتتون بخیر
      ببینید قرض الحسنه اسکان در واقع برای اسکان مالک در زمان اجرای پروژه در اختیار مالکین قرار می‌گیرد. این مورد ممکن است به صورت مالی یا از طریق تامین منزل برای مالکین از طرف سازنده تامین شود. در هر صورتی این مورد به صورت قرض الحسنه هست و در انتها به سازنده باید بازگردانده شود.
      البته به دلیل اینکه این مورد دارای سختی‌هایی است بسیاری از مالکین و سازندگان به جای این مورد بخش بیشتری را به عنوان بلاعوض دریافت کنند.
      با تشکر

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

محاسبه سود مشارکت در ساخت برای مالکین و سازندگان

چرا بسیاری از مالکین و سازندگان به دنبال مشارکت در ساخت هستند؟ آیا مشارکت در ساخت سود خوبی دارد و به طور کلی نحوه محاسبه سود آن به چه صورتی است. در این مقاله ...

تاریخ انتشار: 1400/04/07

تعداد بازدید 3150

مشارکت در ساخت چیست؟ | همه چیز در مورد مشارکت در ساخت

راه‌های مناسب برای ساخت یک ملک کلنگی یا یک زمین چیست؟ مشارکت در ساخت چیست و چرا یکی از باارزش‌ترین و پیچیده‌ترین قراردادهای ملکی است؟ بلاعوض، لیست متریا ...

تاریخ انتشار: 1400/04/07

تعداد بازدید 560

تحویل حرفه‌ای آپارتمان ها در قرارداد مشارکت در ساخت + نکات نظارت

تحویل آپارتمان ها در قرارداد مشارکت در ساخت فقط گرفتن کلیدها در انتهای کار نیست. مالکین باید در طول پروژه در جریان کار باشند و یک متخصص تمامی مراحل را بررس ...

تاریخ انتشار: 1400/04/07

تعداد بازدید 3106