تمامی نکات لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت + نمونه واقعی و کامل

تاریخ انتشار: 1400/07/25

تعداد بازدید 17799

در کدام بخش از قرارداد مشارکت در ساخت سلیقه و خواسته‌ی مالکین از سازه جدید را باید اعمال کرد؟ چگونه می‌توان مصالح ساختمانی سازه را مشخص کرد؟ تمامی این موارد در لیست متریال یا مصالح قرارداد مشارکت در ساخت قرار دارد. این قسمت یکی از مهمترین بخش‌های قرارداد مشارکت است. اکثراً مالکین به لیست متریال نازک کاری توجه می‌کنند در حالی که لیست مصالح ساختمانی در بخش‌های دیگر نیز بسیار حائز اهمیت هستند. در ادامه تمامی نکات لازم برای نوشتن یک لیست متریال حرفه‌ای را بررسی می‌کنیم و یک نمونه عملی انجام شده در یکی از پروژه‌ها را خواهیم دید. با ما همراه باشید.

لیست متریال (مصالح) مشارکت در ساخت چیست؟

مشخصات و ویژگی‌های مصالح مورد انتظار مالکین برای ساختمان جدید در بخشی از قرارداد مشارکت در ساخت به اسم لیست متریال قرار می‌گیرد. در این لیست باید تمامی مصالح لازم، از اسکلت تا نازک کاری بیان شود. یکی از مزیت های مشارکت در ساخت برای مالکین، ساخت سازه جدید با توجه به نیاز و سلیقه‌ی آنهاست. این مورد دقیقا در لیست متریال اعمال خواهد شد و در طول پروژه بر اساس آن کارها انجام می‌گیرد. برای اطلاع از مزایا و معایب مشارکت در ساخت حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

مزایا و معایب مشارکت در ساخت

لیست متریال ؛ نقطه عطف قرارداد مشارکت

بسیاری از مالکین و سازندگان برای این لیست اهمیت زیادی قائل نیستند و وقت زیادی روی این مورد صرف نمی‌کنند. در حالی این اتفاق رخ می‌دهد که یکی از مهمترین بخش‌های مشارکت و تخصصی‌ترین قسمت‌های آن است. یک لیست متریال حرفه‌ای بسیاری از اختلافات و مشکلات را برطرف می‌کند و از طرفی انتظارات طرفین را به طور کامل مشخص می‌کند. در بعضی موارد مشخص کردن لیست متریال به بعد از قرارداد موکول شده یا پیوست و متمم قرارداد می‌شود. این کار کاملا غلط است. لیست متریال تعیین شده، جزئی از آورده سازنده است و تعیین درصد سهم الشرکه سازنده و مالک منوط به این لیست است. 

پس حتما این مورد را جدی بگیرید و در بررسی و تدوین دقیق آن کوتاهی نکنید. البته به دلیل اینکه مالکین مشارکت در ساخت را معمولا یکبار تجربه می‌کنند، بهتر است از مشاورین و متخصصین این حوزه کمک بگیرند.

لیست متریال فقط نازک کاری نیست!

یکی دیگر از اشتباهات مالکین در مورد لیست مصالح قرارداد مشارکت در ساخت ، معطوف کردن آن فقط به نازک کاری است. اکثرا مالکین اینطور فکر می‌کنند که بقیه مصالح در ساختمان مشخص و ثابت است و فقط می‌توانند در مورد نازک کاری نظر خود را اعمال کنند. این دیدگاه غلط است و اتفاقا نازک کاری اهمیت کمتری نسبت به سفت کاری، اسکلت، تاسیسات مکانیکی و برقی دارد. شما اگر بخواهید می‌توانید کاشی و سرامیک و شیرآلات را بعدا به راحتی تغییر دهید اما تغییر در موارد دیگر بسیار سخت و در بعضی موارد غیرممکن است. در این مورد حتما در نمونه لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت، جزئیات بیشتری را بررسی می‌کنیم.

بخش‌های اصلی لیست متریال مشارکت در ساخت

لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت

یک لیست متریال حرفه‌ای مشارکت در ساخت شامل چند بخش اصلی است:

لیست مصالح سازه

شما در این بخش اجزای سازه‌ای ساختمان را تعیین می‌کنید. تعیین نوع اسکلت و نوع سقف دو قسمت مهم از این لیست هستند.

لیست مصالح تاسیسات برقی

در این بخش تجهیزات برقی ساختمان جدید را تعیین می‌کنیم. مواردی مانند سیم و کابل، کلید و پریز، لوله‌کشی برق و … در این لیست قرار می‌گیرند.

لیست مصالح تاسیسات مکانیکی

در این بخش مواردی از جمله سیستم سرمایش و گرمایش واحدها، لوله‌های سرد و گرم و لوله کشی فاضلاب تعیین وضعیت می‌شوند. 

لیست مصالح معماری

این لیست بیشتر معروف به لیست متریال نازک کاری است ولی در این لیست مواردی از سفت کاری هم قرار می‌گیرد. مواردی مثل متریال نما، مصالح دیوار، کابینت، شیرآلات و … در این لیست قرار می‌گیرند. در بخش انتهایی و پس از دانلود نمونه لیست متریال مشارکت در ساخت به تمامی موارد بالا به طور کامل خواهیم پرداخت.

جایگزینی در صورت نبود مصالح

لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت

برای اینکه کار مشارکت حرفه‌ای پیش برود، باید تمامی مواردی که ممکن است اتفاق بیافتد، در قرارداد پیش بینی شود. شما باید در قرارداد چندین برند را برای هر بخش در نظر بگیرید. در کشور ما در برخی از مواقع به دلایل مختلف از جمله تحریم و عدم تامین بعضی مصالح، امکان استفاده از آنها وجود ندارد. به همین دلیل شما باید درنظر بگیرید که اگر مصالحی موجود نبود از جایگزین‌های آن استفاده شود. در مرحله‌ی آخر هم باید در نظر داشته باشید که اگر همه‌ی موارد موجود نبود، باید چه روشی اتخاذ شود. این یکی از مهمترین موارد در لیست مصالح حرفه‌ای مشارکت در ساخت است.

کلی گویی در لیست متریال ممنوع

یکی از مهمترین نکات در انتخاب مصالح انتخاب دقیق برند آنهاست. شما نباید کلی گویی کنید. به طور مثال نباید نوشته شود که شیرآلات درجه یک استفاده شود. باید مشخص کنیم که به ترتیب ۳ برند مشخص در این پروژه باید استفاده شود. دقت داشته باشید که کلی گویی باعث تفسیرهای متفاوت شده و طرفین به خصوص مالکین با مشکل مواجه می‌شوند. اگر از کلماتی مانند درجه یک و کیفیت بالا استفاده کنید، مطمئن باشید در ادامه کار با چالش مواجه خواهید شد. ولی اگر یک برند جدید یا یک سیستم جدید بعد از قرارداد وارد بازار شد، چگونه می‌توان آن را جایگزین کرد؟ آیا این مسئله را می توان در قرارداد ذکر کرد؟

باز گذاشتن دست مالک برای استفاده از آیتم بهتر

در یک قرارداد حرفه‌ای این نکته حتماً گنجانده می‌شود. اما شرایط آن به چه صورتی است؟ در قراداد باید ذکر کنید که در صورتی که مالکین درخواست استفاده از متریال بهتری را داشتند، امکان آن وجود داشته باشد. در این حالت قیمت برندی که در قرارداد ذکر شده برآورد خواهد شد. سپس اختلاف قیمت مصالح جدید نسبت به مصالح قدیمی را مالک پرداخت خواهد کرد. به این صورت مالکین می‌توانند از آیتم‌های بهتری که بعد از عقد قرارداد وارد بازار شده نیز استفاده کنند.

لیست متریال را کپی برداری نکنید!

نمونه لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت

در برخی از پروژه‌ها سازندگان یک لیست متریال آماده از پروژه‌های قبل را به مالکین پیشنهاد می‌دهند. از طرفی مالکین نیز به دلیل عدم اشراف به متریال موجود در بازار و بحث‌های مهندسی پروژه آن را می‌پذیرند. توصیه‌ی ما این است که این کار را نکنید. اول از همه در بحث مصالح معماری سلیقه‌ی شما می‌تواند در تعیین مصالح بسیار تاثیرگذار باشد. پس از آن هم باید توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد سازندگان مواردی را در بخش‌های دیگر مانند برقی، مکانیکی و سازه‌ای به شما پیشنهاد می‌دهند که کمترین هزینه را برای آن‌ها داشته باشند.

باید در این موارد از مشورت افرادی که به تمامی این مصالح اشراف دارند کمک بگیرید تا در مرحله بهره برداری با مشکل روبه رو نشوید. دقت داشته باشید که مصالح مصرفی در بخش سازه، مکانیکی و برقی به شدت در کیفیت پروژه و آسایش شما در دوران بهره برداری از پروژه تاثیر می‌گذارد.

مهمترین توانایی: شناخت مصالح موجود و مدیریت مالی پروژه

بسیاری از مالکین مصالح موجود در بازار را به خوبی نمی‌شناسند و این مورد به ضررشان تمام می‌شود. از طرفی برخی دیگر هم که تعدادی از مصالح را می‌شناسند، مسائل مالی پروژه را در نظر نمی‌گیرند و پیشنهاداتی می‌دهند که در عمل غیرقابل اجراست. برای نوشتن یک لیست متریال حرفه‌ای باید علاوه بر شناخت مصالح، با زیر و بم هزینه‌های پروژه هم آشنا باشید تا بتوانید قرارداد درست و حرفه‌ای منعقد کنید و همچنین این قرارداد قابل اجرا و انجام باشد.در تمامی این مراحل می‌توانید با متخصصین باتیس مشورت کنید تا پروژه شما به بهترین شکل ممکن پیش برود.

مشاوره مشارکت در ساخت

لیست متریال بدون نظارت یعنی کشک!

لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت

در صورتی که شما در قرارداد تمامی مصالح را به خوبی انتخاب کنید ولی نظارتی بر اجرا نداشته باشید، باز هم فایده‌ای نخواهد داشت. بسیاری از مصالحی که در لیست متریال مشخص می‌کنید، زیر کار قرار می‌گیرند و در انتهای کار قابل تشخیص نیستند. برای این موارد باید حتما یک متخصص کنار پروژه باشد و تا حد امکان روی نحوه پیشرفت پروژه اشراف داشته باشد. از طرفی در صورتی که در انتهای پروژه شما متوجه مشکلاتی شوید، در بسیاری از مواقع امکان تغییر این موارد وجود ندارد و هم‌چنین در صورت تغییر در آن زمان، به احتمال بسیار زیاد کیفیت کار نهایی پایین خواهد بود. پس بهتر است در قرارداد مشارکت یک متخصص را به عنوان ناظر پروژه انتخاب کنید. این مورد برای مالکین هزینه‌ی خاصی را در بر ندارد اما می‌تواند در کیفیت پروژه و تحویل به موقع پروژه بسیار موثر باشد.

چک لیست برای فهرست متریال جهت مشارکت در ساخت

شما باید تمامی موارد بالا را به نسبت پروژه خود تبدیل به یک چک لیست کنید تا چیزی از قلم نیافتد. در بسیاری از موارد دیده شده است که بعضی از نکات ریز فراموش شده و در هنگام اجرای پروژه تبدیل به اختلاف بین مالک و سازنده شده است. مالکین این را باید دقت داشته باشند که به دلیل اینکه زیاد با مقوله‌ی مشارکت در ساخت درگیر نیستند امکان اشتباه از طرف آنها بیشتر خواهد بود. 

وبینار مشارکت در ساخت

نمونه لیست متریال (مصالح) قرارداد مشارکت در ساخت

اگر می‌خواهید در مورد آیتم‌های داخل لیست متریال اطلاعات بیشتری داشته باشید حتما نمونه لیست متریال را دانلود کنید و فایل را باز کنید. سپس ادامه مطالب را بخوانید. فایل اکسل و PDf نمونه لیست مصالح در اختیار شماست و در صورت نیاز می‌تونید فایل Word آن را هم ایجاد کنید.

نمونه لیست متریال مشارکت در ساخت

نکته مهم

این نمونه لیست مصالح برای یک پروژه مشخص می‌باشد و یک لیست خوب محسوب می‌شود. شما در صورتی که برای پروژه خود می‌خواهید لیست متریال تهیه کنید، بهتر است از یک کارشناس استفاده کنید زیرا شرایط پروژه با پروژه‌ای دیگر متفاوت است.

دقت کنید که لیست متریال یک بخش از قرارداد حرفه‌ای مشارکت در ساخت است. برای مشاهده یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت مقاله زیر را به طور کامل مطالعه کنید.

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت

نکات داخلی فایل نمونه لیست متریال

نمونه لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت

در این فایل چهار بخش سازه، برق، مکانیک و معماری (نازک کاری) به تفکیک بررسی شده است. در مقابل هریک از آیتم‌ها شما بین یک تا چهار پیشنهاد را می‌بینید. دقت داشته باشید در بخش سازه بسیاری از موارد وابسته به نظر محاسب می‌باشد. در صورتی در این بخش می‌توانید نظرات خود را تا حدودی اعمال کنید که با مسائل فنی آشنا باشید.

بخش سازه

در این قسمت نکات مهندسی زیادی وجود دارد. به طور مثال برای تعیین محل خرید بتن و میلگرد باید با کیفیت مصالح شرکت‌های مختلف آشنا باشید. در نهایت هم نظارت بر اجرا می‌تواند شما را از کیفیت استخوان‌بندی پروژه مطمئن کند. اسکلت در بیشتر موارد برای ساختمان‌های معمولی، اسکلت بتنی در نظر گرفته می‌شود. تعیین نوع سقف‌ها اما بهتر است با مشورت انجام بگیرد زیرا می‌تواند در کیفیت پروژه تاثیر بسزایی داشته باشد.

بخش مکانیک و برق

این بخش بسیار با اهمیت است و باید با دقت بیشتری نوشته شود. سیستم گرمایش و سرمایش، لوله های آبرسانی، لوله فاضلاب، مشخصات و برند آسانسور و … در بخش مکانیک مشخص می‌شود. کلید مینیاتوری‌ها، کلید و پریزها، آیفون تصویری، سیم و کابل‌ها، دوربین مداربسته و … هم در لیست متریال برق مشارکت در ساخت تعیین می‌شود. در این موارد سعی کنید از متخصص و فردی که آشنایی کامل با انواع مصالح موجود در بازار دارد، در کنار خود استفاده کنید.

لیست متریال نازک کاری (معماری) قرارداد مشارکت در ساخت

جایی که بیشتر مالکین نظر شخصی خود را می‌توانند اعمال کنند همین بخش است. تعیین نوع درب، کمد دیواری، سینک، کابینت‌ها، کف واحدها و حیاط و پارکینگ، شیرآلات، پنجره‌ها و … در این بخش است. شما می‌توانید بر اساس سلیقه‌ی خود و البته با توجه به محل پروژه این موارد را تعیین کنید. با توجه به نکاتی که گفته شد شما می‌توانید این موارد را تعیین کنید.

در صورتی که در موارد مختلف در مشارکت در ساخت نیاز به مشورت یا مشاوره داشتید، می‌توانید با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید. در این صورت متخصصین ما با شما تماس می‌گیرند.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

10 پاسخ به “تمامی نکات لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت + نمونه واقعی و کامل”

  1. سید مسعود حسینی گفت:

    با سلام در این قرارداد در خصوص فوت سازنده یا مالک هیچ اشاره ای نشده و سرنوشت قرارداد درصورت فوت یکی از طرفین معین نگردیده

  2. سید منصور زیندین گفت:

    با سلام و احترام
    ممنون از مطالب مفیدتون و سپاس از وقتی که بابت نگارش این متن گذاشتید

  3. ناشناس گفت:

    مطالب و جمله بندی مقاله بسیار زیبا دلنشین و حرفه ای

  4. علیرضا طالبی گفت:

    ممنون از مطالب کلیدی و راهنمایی های جامعتون

  5. حسین ریاطی گفت:

    اوکی بیست
    ممنون از زحمات شما

  6. عین اله دادرس گفت:

    همه چیز عالی است

  7. مهدی فیروزبخت گفت:

    با عرض سلام
    تشکر وقدردانی از زحمات شما برای ثبت نکات ارزشمند واساسی در عقد قرار داد مشارکت

  8. مرتضی حاجی میریها گفت:

    بابت مقاله خوب و مطالب ارزشمند شما سپاسگزارم

  9. حسن اخلاقی گفت:

    با سلام
    ممنون از زحمتی که متقبل شدید و این مطالب بسیار مهم و کارآمد را به همگان انتقال میدهید
    من قبلا با برادرم مشارکت می کردم و خوشبختانه تا حالا تونستیم دو نفر را صاحب خانه کنیم الان به دلیل هزینه های بالا و عدم تمکن مالی تصمیم دارم با چند نفر از نزدیکان ساختمان مشارکتی بسازیم به همین دلیل لازمه که قرارداد بنویسیم که کسی به مشکل برخورد نکنه ممنون میشم کمک کنید که این کار درست انجام بشه

  10. معصومه جلالی گفت:

    عالی

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

مشارکت در ساخت چیست؟ | همه چیز در مورد مشارکت در ساخت

راه‌های مناسب برای ساخت یک ملک کلنگی یا یک زمین چیست؟ مشارکت در ساخت چیست و چرا یکی از باارزش‌ترین و پیچیده‌ترین قراردادهای ملکی است؟ بلاعوض، لیست متریا ...

تاریخ انتشار: 1400/07/25

تعداد بازدید 560

لیست تعهدات سازنده و مالک در قرارداد مشارکت در ساخت + ضمانت‌ها

چه تعهداتی برای مالک و سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت تعیین شده است؟ چه تضمینی برای اجرای این تعهدات وجود دارد؟ در قرارداد مشارکت شما باید با تعهدات طرف ...

تاریخ انتشار: 1400/07/25

تعداد بازدید 6961

تمامی مزایا و معایب مشارکت در ساخت + تمام ریزه‌کاری‌ها

ساخت یک آپارتمان در کنار تمام مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. در این مقاله تمامی مزایا و معایب مشارکت در ساخت را بررسی خواهیم کرد و با تمامی ابعاد ای ...

تاریخ انتشار: 1400/07/25

تعداد بازدید 1095