تمامی نکات مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

تاریخ انتشار: 1400/04/22

تعداد بازدید 1972

مدت زمان قرارداد یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در مشارکت در ساخت است. در بسیاری از پروژه‌ها به دلیل عدم توجه به این مورد، مالکین و سازندگان ضرر و زیان زیادی را متحمل می‌شوند. در این مقاله به طور کامل نکات مدت زمان قرارداد مشارکت را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

مدت زمان مشارکت از لحظه امضای قرارداد شروع شده و تا تحویل سندهای تک برگی به مالکین ادامه پیدا می‌کند. پس مدت زمان قرارداد با زمان ساخت پروژه متفاوت است. ما در مدت زمان قرارداد تمامی مراحل قبل از ساخت و فعالیت‌های بعد از ساخت را هم محاسبه می‌کنیم. این اولین و مهمترین نکته در مورد زمان قرارداد است که با عدم رعایت این موضوع طرفین دچار مشکلات زیادی می‌شوند. زمان لازم برای اخذ جواز، گرفتن پایان کار، دریافت سند تک برگی و … مواردی هستند که افراد غیرحرفه‌ای در قرارداد، زمانی برای آنها در نظر نمی‌گیرند. این موارد باید در زمان قرارداد در نظر گرفته شود و در نهایت یک زمان دقیق باید برای انتهای پروژه در نظر گرفته شود.

اشتباه رایج در زمان قرارداد مشارکت

برای بسیاری از مالکین زمان تحویل واحدها بسیار با اهمیت و حیاتی است. به همین دلیل اگر یک سازنده نسبت به سازنده‌ای دیگر زمانی کمتر برای پروژه در نظر بگیرد برای مالکین خوشایندتر است. اما موضوع مهم‌تر تحویل به موقع پروژه است. در بسیاری از موارد ابتدا سازنده زمان کمی را برای پروژه در نظر می‌گیرد. مالکین هم قبول می‌کنند و به دلیل اینکه قرارداد هم به درستی منعقد نشده است، در زمان تعیین شده سازنده واحدها را تحویل نمی‌دهد و مالکین هم نمی‌توانند خسارت بگیرند. پس زمان پیشنهادی از طرف سازنده هم باید منطقی و قابل اجرا باشد وگرنه طرفین با مشکل روبه رو می‌شوند.

نحوه نوشتن مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

برای نوشتن زمان قرارداد توجه داشته باشید که تاریخ را هم به عدد هم به حروف در قرارداد ذکر کنید. یعنی به طور مثال باید این گونه نوشته شود:

۴۸ ماه (چهل و هشت ماه)

از تاریخ 1400/06/05 (پنجم شهریور سال هزار چهارصد) تا 1404/06/05 (پنجم شهریور سال هزارچهارصد و چهار)

در بند مربوط به زمان قرارداد این اعداد ذکر شده و همین طور زمان بندی کارهای به جزئیات هم در آن آورده می‌شود. در مقاله مربوط به زمان بندی نکات لازم در مورد جزئیات آن را بیان کردیم. 

مقاله مهمترین نکات زمان بندی مشارکت در ساخت

تعیین مدت زمان مشارکت در ساخت پروژه شما

مدت قرارداد مشارکت بهتر است توسط یک کارشناس تایید شود. دلیل این موضوع این است که هر دو طرف قرارداد از درست بودن مدت قرارداد مطمئن شوند. فردی که در امور ساخت تخصص کافی داشته باشد، به خوبی می‌داند که هر مرحله به طور تقریبی چه میزان زمان لازم دارد. به همین دلیل می‌تواند مدت دقیقی را به هر دو طرف پیشنهاد دهد. از طرفی در بعضی موارد سازندگان برای راحت‌تر شدن کار خود زمانی بیش از حد واقعی اعلام می‌کنند که این موضوع به ضرر مالکین است. زیرا در صورت تاخیر نسبت به زمان واقعی تمام شدن پروژه، نمی‌توانند خسارت دریافت کنند و از طرفی دیرتر واحدهای خودشان را تحویل می‌گیرند.

شما می‌توانید در تمامی موضوعات مرتبط با مشارکت در ساخت از متخصصین باتیس مشاوره بگیرید. برای این کار با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید.

فرم مشاوره

آیا تعیین مدت زمان کلی قرارداد کافی است؟

مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

تعیین مدت زمان کلی قرارداد مشارکت در ساخت به تنهایی کافی نیست. شما حتما باید برنامه زمان بندی داشته باشید. برنامه زمان‌بندی مدت زمان تمامی مراحل کار را به تفکیک مشخص می‌کند و این موضوع باعث می‌شود در تمامی مراحل شما متوجه جلو یا عقب بودن کار بشوید. یکی دیگر از کاربردهای برنامه زمان بندی، این مورد است که شما می‌توانید در تمامی مراحل کار بر طرف مقابل نظارت داشته باشید.

وبینار مشارکت در ساخت

به طور مثال شما در یک پروژه برنامه زمان بندی ندارید و مدت قرارداد مشارکت شما ۴۸ ماه است. در صورتی که سازنده تا ۴۷ ماه پس از انعقاد قرارداد حتی موفق به گرفتن جواز هم نشده باشد، مالکین نمی‌توانند تا پایان ۴۸ ماه شکایت کنند و اعلام تاخیر کنند. زیرا برنامه زمان بندی وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد برنامه زمان بندی مقاله مریوطه را مطالعه کنید.

مقاله مهمترین نکات زمان بندی مشارکت در ساخت

تعیین مدت زمان بدون جزئیات پروژه امکان پذیر نیست!

در بعضی موارد دیده می‌شود که افراد با شنیدن تعداد طبقات آپارتمان مدت زمان پروژه را تعیین می‌کنند. این کار به هیچ عنوان کار دقیق و تخصصی نیست. به طور مثال دو آپارتمان ۵ طبقه را در نظر بگیرید. قطعا مشاعات، امکانات و حتی نحوه ساخت این دو آپارتمان، مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس در صورتی که بدون دانستن جزئیات مدت زمان تعیین شود، این عدد دقیق نبوده و باید موارد مختلف به طور کامل بررسی شود. 

تاخیرات مجاز و غیر مجاز در قرارداد مشارکت در ساخت

در طول پروژه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که باعث تاخیر در پروژه شود. این تاخیر در پروژه از دو حالت خارج نیست: مجاز و غیرمجاز

تاخیرات مجاز به تاخیراتی گفته می‌شود که از اختیار سازنده خارج است و تاثیر مستقیم در عملیات پروژه دارند. در این موارد مدت تاخیر به مدت قرارداد مشارکت در ساخت اضافه می‌شود. یکی از این حالت‌ها بحث فورس ماژور است که در مقاله‌ی مخصوص به خود به طور کامل آن را توضیح داده‌ایم. 

تاخیرات غیرمجاز هم مواردی هستند که پروژه به دلیل قصور سازنده به تاخیر افتاده است. در این موارد یکی از نکات بسیار با اهمیت تعیین ضمانت برای عدم انجام تعهدات در زمان مشخص است. شما باید برای تمامی موارد ذکر شده در قرارداد مشارکت یک ضمانت اجرایی مشخص کنید.

ضمانت اجرایی برای اتمام پروژه در مدت زمان تعیین شده

مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت یک قرارداد سراسر تعهد است و طرفین باید نسبت به تعهدات خود ضمانت دقیق در قرارداد مشخص کرده باشند. وجه التزام، حق فسخ، خسارت و … جز ضمانت‌هایی هستند که متناسب با هر تعهد باید برای آن در نظر گرفت. این مورد یکی از خطرات مشارکت در ساخت است. شما می‌توانید تمامی خطرات مشارکت در ساخت را در مقاله زیر مطالعه کنید.

مقاله مهمترین خطرات مشارکت در ساخت

ما نباید در همه‌ی موارد حق فسخ را به عنوان اولین گزینه در نظر بگیریم. اینکه در همه‌ی موارد این کار را بکنیم یک کار غیرمنطقی و غیرعملی است و در صورتی که طرف مقابل هم این موضوع را قبول کند باید به حرفه‌ای بودن فرد مقابل شک کرد.

در مورد ضمانت اجرایی مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت در مراحل مختلف پروژه نسبت به برنامه زمان بندی ضمانت‌ها متفاوت است.

در مراحل مختلف ضمانت‌ها به صورت زیر است:

مرحله تنظیم وکالت نامه جامع کاری: در این مرحله باید حق فسخ در نظر گرفته شود زیرا وقتی در ابتدای کار طرفین باهم مشکل دارند، ادامه پروژه مشارکت به نفع طرفین نیست.

مراحل دریافت جواز، تخلیه و تحویل ملک کلنگی، تجهیزکارگاه و شروع به کار، تخریب و عملیات گودبرداری، عملیات اسکلت، سفت کاری، نازک کاری، نما و محوطه سازی و تحویل موقت ملک به مالکین: در این مراحل ابتدا خسارت روزانه در نظر می‌گیریم. این خسارت تا یک زمان مشخص تعیین می‌شود بعد از آن یک خسارت مقطوع در نظر می‌گیریم و حق فسخ به طرف مقابل می‌دهیم. در تمامی مراحل نحوه در نظر گرفتن میزان خسارت و زمان در نظر گرفته شده تا رسیدن به اجازه حق فسخ متفاوت است. 

مرحله تحویل قطعی پروژه: در ابتدا خسارت روزانه در نظر می‌گیریم سپس حق فسخ در نظر می‌گیریم. در صورتی که جریمه‌ای در ارگان‌های مختلف داشته باشد، سازنده موظف به پرداخت آن خواهد بود.

نکته مهم

پرداخت خسارت روزانه جایگزین انجام تعهدات نیست. طرفی که موظف به پرداخت خسارت است باید تعهدات خود را نیز انجام دهد و پرداخت خسارت مانعی برای انجام تعهدات نخواهد بود. این مورد حتما باید در قرارداد ذکر شود.

مشارکت در ساخت حرفه‌ای با گروه ساختمانی باتیس

گروه ساختمانی باتیس با استفاده از متخصصین مجرب حقوقی، فنی و اقتصادی به مالکین و سازندگان در امور مشارکت در ساخت کمک می‌کند. برای مشاوره مشارکت در ساخت از امکان سنجی و ارزیابی مالی تا نظارت و داوری پروژه ها می‌توانید با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

محاسبه دقیق میزان کمیسیون مشارکت در ساخت + مثال واقعی

یکی از سوالات مهم مالکین و سازندگان، نرخ و درصد کمیسیون املاک برای مشارکت در ساخت چقدر است. اما آیا نیازی هست که شما حتما به بنگاه املاک مراجعه کنید؟ در چه ...

تاریخ انتشار: 1400/04/22

تعداد بازدید 24095

مهمترین نکات قرض الحسنه اسکان در قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از مسائل مرتبط با بخش مالی مشارکت در ساخت بحث قرض الحسنه اسکان است. قرض الحسنه مبلغی است که سازنده به مالک پرداخت می‌کند تا مالک با این پول در مدت زمان ...

تاریخ انتشار: 1400/04/22

تعداد بازدید 2202

مراحل قرارداد مشارکت در ساخت در ۱۰ بخش + یک پیشنهاد

برای شروع یک مشارکت حرفه‌ای، باید مراحل قرارداد مشارکت در ساخت را بدانید. اگر طبق این مراحل عمل کنید، می‌توانید کار خود را به خوبی پیش ببرید و با مشکلی رو ...

تاریخ انتشار: 1400/04/22

تعداد بازدید 1168