تمامی مزایا و معایب مشارکت در ساخت + تمام ریزه‌کاری‌ها

تاریخ انتشار: 1400/06/16

تعداد بازدید 1158

ساخت یک آپارتمان در کنار تمام مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. در این مقاله تمامی مزایا و معایب مشارکت در ساخت را بررسی خواهیم کرد و با تمامی ابعاد این کار آشنا خواهید شد. اگر قصد شروع یک مشارکت در ساخت حرفه‌ای را دارید، حتما این مقاله را مطالعه کنید تا با تمامی زوایای کار آشنا شوید. با ما همراه باشید.

مزایا مشارکت در ساخت

مزیت‌های مختلف مشارکت در ساخت باعث شده تا افراد زیادی به سمت این کار سوق پیدا کنند. در ادامه تمامی این مزیت‌ها را بررسی می‌کنیم.

افزایش استحکام بنا و نوسازی

یکی از مهمترین مزیت‌ها، تقویت سازه و افزایش استحکام آپارتمان است. معمولا در ایران سازه‌های قدیمی دارای مقاومت پایینی هستند. معمولا عمر مفید ساختمان در ایران متاسفانه حدود ۲۰ تا۳۰ سال است. در حالی که در دنیا این عدد حدود ۷۰ سال است. به همین دلیل برای نوسازی و مقاوم سازی نیاز به ساخت آپارتمان جدید است. یکی از راه‌ها برای این امر مشارکت در ساخت است. شما می‌توانید با کمک یک سازنده آپارتمان جدید را بسازید و بر اساس آورده طرفین آپارتمان را بین مالکین و سازندگان تقسیم کنید. شما می‌توانید در این حوزه از کارشناسان باتیس مشاوره رایگان بگیرید.

مشاوره با متخصصین باتیس

سود بیشتر مشارکت نسبت به فروش (معمولا)

مزایا و معایب مشارکت در ساخت

در اکثر اوقات مشارکت در ساخت سود بیشتری را برای مالکین محقق می‌کند. این مورد نیاز به بررسی دارد که چقدر اختلاف سود بین فروش و مشارکت وجود دارد. در صورتی که تفاوتی در سود وجود نداشته باشد، به دلیل ریسک کمتر فروش، توصیه ما اقدام کردن برای فروش و خرید زمین یا ملک جدید است. دقت داشته باشید که این مورد نیازمند یک تحلیل فنی و اقتصادی دقیق برای محاسبه سود است. در بسیاری از اوقات افراد سود خود از مشارکت را دقیق نمی‌دانند. این تصور غلط در ادامه کار باعث احساس ضرر کردن در مالکین شده و آنها نیز سودی نزدیک به فروش ملک را بدست می‌آورند. در مقاله‌ای جداگانه تفاوت‌های فروش و مشارکت در ساخت را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.

مقاله فروش یا مشارکت در ساخت؟ | کدام برای مالکین بهتر است؟

ساخت بر اساس سلیقه خود

در کار مشارکت شما می‌توانید در نقشه، نما، امکانات آپارتمان و … اعمال سلیقه کنید. این مورد برای مالکین بسیار خوشایند است که حتی الامکان واحد جدیدی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، با سلیقه‌شان همسان باشد. شما می‌توانید در مورد کابینت، متریال کف، سیستم گرمایش و سرمایش و … نظر داده و تا حد ممکن واحد مدنظر خودتان را بدست آورید. این مورد برای بسیاری از خانواده‌ها بسیار لذت‌بخش است و باعث ترغیب آنها به مشارکت در ساخت می‌شود.

استفاده از امکانات و تاسیسات روز

مزایا و معایب مشارکت در ساخت

اگر وارد یک آپارتمان با سن بیش از ۳۰ سال شوید، احتمالا با سیستم گرمایش بخاری و سرمایش کولر آبی مواجه خواهید شد. اما امروزه سیستم‌های جدید باعث پایینتر آمدن هزینه و افزایش بهره‌وری شده و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهند. به طور مثال با استفاده از مینی چیلر شما می‌توانید فضاهای مختلف خانه را به صورت مجزا از نظر دما مدیریت کنید. از این دست موارد باعث افزایش رضایت از شرایط آپارتمان جدید شده و باعث شده تا مالکین تلاش زیادی برای انجام مشارکت در ساخت داشته باشند. شما مسائلی از جمله تاسیسات را در لیست متریال مشارکت در ساخت مشخص می‌کنید و با توافق طرفین از متریال مورد نظر در آپارتمان جدید استفاده می‌شود.

کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات

به طور معمول خانه‌های قدیمی دارای هزینه نگهداری زیادی هستند. ممکن است عایق پشت‌بام نم بدهد یا سیم‌کشی ساختمان با مشکل روبه رو شود. از طرفی هزینه کردن برای ساختمان قدیمی ارزش ندارد زیرا بسیاری از این هزینه‌ها برگشتی برای مالکین ندارد و ممکن از آپارتمان از موضعی دیگر دچار مشکل شود. در این حالت ساخت آپارتمان جدی مشکل مالکین را تا حد زیادی مرتفع می‌کند.

عدم درگیری مالکین در پروسه ساخت

مزایا و معایب مشارکت در ساخت

این مورد برای مالکین یکی از مهمترین مزایا مشارکت در ساخت است. ساخت و ساز بخصوص در تهران با ۱۰ سال پیش بسیار متفاوت و پیچیده‌تر است. چندین ناظر در موارد متفاوت روی کار نظارت دارند، شهرداری بسیار سخت‌گیرتر از گذشته عمل می‌کند و قوانین بطور جدی‌تری پیگیری اجرا و عملی می‌شوند. در بعضی موارد مالکین با توجه به تجربه ساخت یک آپارتمان در ۱۰-۱۵ سال قبل، سعی می‌کنند خود، آپارتمان جدید را احداث کنند. این مورد در اکثر مواقع با شکست روبه رو شده یا با ضرر مالکین همراه می‌شود. بهتر است پروسه ساخت را به یک فرد سازنده با تجربه بسپارید.

وبینار مشارکت در ساخت

در صورتی که می‌توانید هزینه ساخت آپارتمان جدید را تقبل کنید، بهتر است از روش مدیریت پیمان، کار ساخت را به متخصص بسپارید. اگر امکان تامین مالی ساخت را نیز ندارید، می‌توانید مشارکت در ساخت را انتخاب کنید. برای مشاوره با متخصصین باتیس در این زمینه فرم زیر را پر کنید.

مشاوره با متخصصین باتیس

نکته مهم

در حالت مشارکت در ساخت ریسک بین سازنده و مالکین تقسیم می‌شود. این مورد به هردو طرف کمک می‌کند تا بتوانند با هم پروژه را پیش ببرند. این مورد برای پیش برد کار روش بهتری محسوب می‌شود ولی در صورتی که مالکین پول ساخت را نیز داشته باشند، با پذیرش ریسک بیشتر سود بسیاری زیادی خواهند کرد.

معایب و چالش‌ های مشارکت در ساخت

با اینکه خیلی از مالکین و سازندگان مایل به مشارکت هستند، اما این کار چالش‌هایی را نیز به همراه دارد. باید در تمامی مراحل مزایا و معایب مشارکت در ساخت در کنار یکدیگر دیده شوند. شما باید با معایب این کار آشنا باشید و تا حد ممکن این چالش ها را کاهش دهید.

بیشتر شدن تعداد واحدها و افزایش همسایه‌ها

مزایا و معایب مشارکت در ساخت

یکی از مهمترین دلایل مالکین برای عدم مشارکت در ساخت خصوصی بودن آپارتمان شان است. آپارتمان‌های قدیمی مورد مشارکت اکثرا تعداد واحد کمی دارند و به همین دلیل مالکین دستشان برای تغییرات در فضا و استفاده از آن باز است. این درحالی است که معمولا با مشارکت چنین چیزی از بین می‌رود. با این حال اطمینان از سازه جدید، تغییر فضا و نقشه بر اساس سلیقه خود و بدست آوردن یک خانه جدید برای خود و خانواده، محرک‌های قوی هستند و اغلب بر کلیه چالش‌ها غلبه می‌کنند. باید توجه داشت که کار مشارکت در ساخت مزایا و معایب خود را دارد ولی به طور کلی ساخت آپارتمان جدید کاری عاقلانه و تفکری آینده‌نگر است.

اسکان مالکین در طول اجرای پروژه

یکی از دغدغه‌های مالکین اسکان در طول دوره اجرای پروژه است. بسیاری از مالکین با بلاعوض و قرض الحسنه اسکان آشنایی ندارند. این دو مقوله را می‌توان جز مزایا مشارکت در ساخت برای مالکین دانست. این دو مورد به شما کمک می‌کند تا در طول اجرای پروژه نقدینگی خوبی در اختیار داشته باشید. به همین دلیل این معضل بیشتر از ناآگاهی مالکین از روند مشارکت در ساخت است و با اطلاع از این دو مورد مرتفع می‌شود. برای اطلاع از بلاعوض و قرض الحسنه اسکان دو مقاله زیر را مطالعه کنید.

مقاله تمامی مزایای بلاعوض در قرارداد مشارکت

مقاله تمامی نکات قرض الحسنه اسکان قرارداد مشارکت

عادت داشتن و انس داشتن مالکین با آپارتمان قدیمی

یکی از مواردی که مالکین با آن درگیر هستند، انس داشتن با خانه قدیمی خود است. در بسیاری از موارد پشت تمامی بهانه‌های مالکین مخالف این مورد قرار دارد. واقعیت امر این است که راه‌حلی برای این مورد به جز مذاکره وجود ندارد. شاید توضیحات یک متخصص در مورد مزایا و معایب مشارکت در ساخت بتواند در رضایت این دسته از مالکین کارساز باشد. به طور کلی بهتر است تمام مراحل مشارکت در ساخت را با مذاکره پیش برد تا با مشکلات کمتری روبه رو شوید.

اختلاف نظر بین مالکین

مزایا و معایب مشارکت در ساخت

در ملک‌هایی که چند مالک دارند، ممکن است بین مالکین اتفاق نظر وجود نداشته باشد. در این موارد بهتر است مالکین با یکدیگر به مذاکره بپردازند تا به نتیجه مطلوب برسند. در صورتی که تعدادی از مالکین زیاده‌خواهی کنند، حضور یک متخصص فنی و حقوقی می‌تواند به شما کمک کند تا بر اساس اصول پیش بروید. متخصص با توجه به عرف و مسائل اجرایی و حقوقی به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه برای تمامی مالکین به دست آید.

خطرات و ریسک های مشارکت در ساخت

کار مشارکت علاوه بر سود و مزایای مختلف، خطرها و ریسک مربوط به خود را نیز دارد. مسائلی مثل پیش فروش واحدها خارج از توافق، ساخت ملک برخلاف لیست متریال یا نقشه، واگذاری قرارداد به اشخاص ثالث و … جزء این خطرات هستند.

ما در مقاله‌ای جداگانه تمامی خطرات مشارکت را بررسی کرده ایم. برای مطالعه این بخش به مقاله زیر سر بزنید.

مقاله مهمترین خطرات مشارکت در ساخت

مالکین به دلیل نداشتن تجربه یا تجربه کمتر در امر مشارکت بیشتر با مشکل روبه رو می‌شوند. از این جهت حضور کارشناس خبره این کار می‌تواند تا حد زیادی خطرات مشارکت را کاهش دهد. تخصص‌هایی که برای این کار نیاز دارید، تخصص حقوقی، فنی و اقتصادی است که مشاوره در تمام این موارد در گروه ساختمانی باتیس به طور حرفه‌ای در اختیار مالکین قرار می‌گیرد.

تاخیر در تحویل آپارتمان جدید و پرداخت هزینه برای ادامه اجاره اسکان مالکین

در مقاله قرض الحسنه اسکان این مورد را به طور کامل و دقیق بررسی کرده‌ایم ولی به طور خلاصه این موضوع چند حالت دارد. در صورتی که مقصر تاخیر پیش آمده سازنده باشد، تمامی هزینه‌ها با سازنده است. ولی اگر تاخیر به دلیل فورس ماژور و اتفاقات باشد، هزینه‌ها به طور مساوی بین سازنده و مالکین تقسیم می‌شود. نکته مهم این است که همه‌ی موارد فورس ماژور نیست و باید به نکات بسیاری توجه کرد.

عدم اطمینان از نحوه ساخت سازنده

مزایا و معایب مشارکت در ساخت

بسیاری از مالکین از اصولی ساخته نشدن سازه خود ترس دارند. واقعیت امر این است که مالکین اکثرا علم به نظارت روی سازندگان را ندارند. شما برای اینکه با این مشکل روبه رو نشوید باید چندین گام را بردارید. در صورتی که دقیق عمل کنید می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

 در اولین مرحله پیدا کردن سازنده خوب یک شرط است. در برخی از مواقع مالکین سازندگان خوبی انتخاب نمی‌کنند و سازندگان را از جهت توانایی فنی و مالی بررسی نمی‌کنند. در این موارد سازندگان به طور کلی توانایی ساخت یک آپارتمان به طور دقیق ندارند. برای این مسئله می‌توانید در مشاوره با کارشناسان باتیس بهترین سازنده را برای ملک خود انتخاب کنید.

 در دومین مرحله اصلی ترین دغدغه انعقاد یک قرارداد حرفه‌ای است. شما باید در این قرارداد تمام شرایط را در نظر بگیرید. قرارداد باید به صورتی منعقد شود که هر یک از طرفین در صورت انجام ندادن تعهدات جریمه‌ای معادل با آن بدعهدی را بدهد. از طرفی باید یک لیست متریال دقیق تنظیم کنید. این لیست متریال جزئیات دلخواه شما برای آپارتمان‌تان را مشخص می‌کند و سازنده ملزم به ساخت بر اساس آن می‌شود.

 مرحله بعدی کار، سپردن نظارت بر سازنده به یک متخصص است. شما می‌توانید یک متخصص را به عنوان ناظر و داور در قرارداد تعیین کنید. در این روش معمولا ناظر در مراحل مهم در پروژه حاضر است و در تمامی مراحل باید کار سازنده را تایید کند تا سازنده بتواند برای مراحل بعدی اقدام کند.

در صورتی که ۳ مرحله بالا اجرا شود، می‌توانید مطمئن باشید که یک سازه مطمئن و بر اساس سلیقه‌ی خود خواهید داشت. خدمات مورد نیاز هر ۳ مرحله را گروه ساختمانی باتیس ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با پر کردن فرم زیر، به طور رایگان از متخصصین باتیس مشاوره بگیرید.

مشاوره با متخصصین باتیس

جمع بندی مزایا و معایب مشارکت در ساخت

مالکین و سازندگان باید تمامی این مزایا و معایب را در کنار هم بررسی کنند و برای مشارکت در ساخت تصمیم بگیرند. به طور کلی از لحاظ سازه‌ای و مالی، برای ملک‌های قدیمی، مشارکت بسیار مفید و کارساز است و می‌تواند در آینده به مالکین بسیار کمک کند. 

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

۱۰ خصوصیت مهم ملک یا زمین مناسب مشارکت در ساخت

برای تمامی مالکین خیلی مهم و حیاتی است که آیا ملک یا زمین آنها مناسب برای مشارکت در ساخت است یا خیر؟ از طرفی سازندگان هم باید این موضوع را بررسی کنند که ملک ...

تاریخ انتشار: 1400/06/16

تعداد بازدید 861

مشاوره و راهنمایی تخصصی مشارکت در ساخت + نمونه مشکلات نبود مشاور

اگر می‌خواهید سود بیشتر و بی‌دردسرتری از مشارکت در ساخت به دست بیاورید، حتما نیاز به مشاوره تخصصی دارید. این موضوع شاید شما را متعجب کند، اما اگر بدانید ک ...

تاریخ انتشار: 1400/06/16

تعداد بازدید 530

مشارکت در ساخت چیست؟ | همه چیز در مورد مشارکت در ساخت

راه‌های مناسب برای ساخت یک ملک کلنگی یا یک زمین چیست؟ مشارکت در ساخت چیست و چرا یکی از باارزش‌ترین و پیچیده‌ترین قراردادهای ملکی است؟ بلاعوض، لیست متریا ...

تاریخ انتشار: 1400/06/16

تعداد بازدید 587