لیست تعهدات سازنده و مالک در قرارداد مشارکت در ساخت + ضمانت‌ها

تاریخ انتشار: 1400/12/21

تعداد بازدید 7254

چه تعهداتی برای مالک و سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت تعیین شده است؟ چه تضمینی برای اجرای این تعهدات وجود دارد؟ در قرارداد مشارکت شما باید با تعهدات طرفین به صورت دقیق آشنا باشید و تضامین لازم را دریافت کنید. این مورد می‌تواند تاثیر بسزایی در به نتیجه رسیدن قرارداد داشته باشد. برای اطلاع دقیق از این موارد با ما همراه باشید.

در نظر گرفتن تمامی تعهدات طرفین در قرارداد

در قرارداد مشارکت باید تمامی تعهدات طرفین پیش بینی و برای آن زمان تعیین شود. بسیاری از قراردادهای مشارکت، حتی این موارد را هم شامل نمی‌شوند و بعد از انعقاد قرارداد به دنبال راه‌حل برای این موضوعات می‌گردند. پس تمامی تعهداتی که طرفین باید انجام دهند باید در قرارداد تعبیه شود. حال اگر هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکردند، چه باید کرد و چه ضمانتی برای انجام تعهدات وجود دارد؟

دریافت ضمانت اجرایی برای هر تعهد 

فقط نوشتن تعهدات کافی نیست. شما باید تمامی ضمانت‌های لازم برای اجرای دقیق این تعهدات را هم تعیین کنید. درصورتی که ضمانتی تعیین نشده باشد و مشکلی در اجرای تعهد ایجاد شود، طرفین برای تعیین میزان خسارت و اینکه چه‌کاری باید بعد از آن انجام شود با مشکل روبه‌رو می‌شوند. قرارداد خوب قراردادی است که تمامی موارد لازم را پیش‌بینی کرده باشد و تمامی تعهدات و تضامین به طور کامل شفاف باشد. حال یکی از کارهایی که افراد غیرحرفه‌ای انجام می‌دهند، این است که یک ضمانت مشخص برای تمامی فعالیت‌ها تعیین می‌کنند. این اشتباه بزرگی است که می‌تواند قرارداد را با مشکلات زیادی روبه رو کند و یک قرارداد باخت-باخت برای مالکین و سازنده ایجاد کند. راه‌حل این است که با توجه به تعهد و زمان انجام آن ضمانت متناسب تعیین کرد.

ضمانت متناسب با تعهد و زمان آن

تعهدات سازنده و مالک در قرارداد مشارکت در ساخت

جریمه روزانه، حق فسخ و … همه ضمانت‌های مناسبی هستند ولی باید با توجه به موقعیت از آن‌ها استفاده کرد. به طور مثال برای تاخیرهای کوتاه مدت، حق فسخ منطقی نبوده و جریمه روزانه گزینه‌ی بهتری است. این در حالی است که برای تاخیرهای زیاد باید حق فسخ در نظر گرفت. دلیل این مورد قفل نشدن پروژه است. شما تصور کنید که با توجه به برنامه زمانبندی قرارداد مشارکت، سازنده باید یکساله جواز می‌گرفته است. حال ۱۵ ماه از زمان امضای قرارداد گذشته است. در صورتی که مالکین حق فسخ داشته باشند، می‌توانند قرارداد را پایان دهند. البته این قدرت را هم دارند که قرارداد را ادامه دهند. پس بسیاری از این ضمانت‌ها باعث می‌شود شما حق انتخاب بیشتری داشته باشید. فقط همین مورد می‌تواند به مقدار زیادی در به نتیجه رساندن پروژه موثر باشد.  

تعهدات و ضمانت‌ها را کپی نکنید!

بسیاری از مواردی که لازم است در بخش‌های مختلف قرارداد مشخص شود، با توجه به پروژه تعیین می‌شود. به همین دلیل شما این موارد را به هیچ عنوان کپی نکنید. از طرفی یکی از مواردی که بسیار زیاد اتفاق می‌افتد نداشتن علم نسبت به مسائل حقوقی و عمرانی است. به طور مثال شما برای تاخیر جریمه در نظر گرفتید ولی برنامه زمانبندی درستی تنظیم نکردید. در این حالت تقریباً این جریمه بی‌اثر می‌شود. یا حتی جریمه را خیلی بالا یا خیلی پایین در نظر گرفته‌اید که این مورد با توجه به پروژه و زمان آن متفاوت است. چون تاخیر در پروژه‌ها و زمان‌های مختلف ضرر یکسانی به مالکین وارد نمی‌کند. به طور مثال جریمه تاخیر در دریافت جواز از بقیه موارد کمتر است زیرا مالکین هنوز ملک خود را به سازنده تحویل نداده‌اند.

وبینار مشارکت در ساخت

مهمترین تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت.

در اینجا لیستی از مهمترین تعهدات سازنده را آورده‌ایم. دقت داشته باشید که این لیست مهمترین تعهدات هستند و همه‌ی موارد در این لیست گنجانده نشده است. دلیل این مورد تفاوت در قراردادهای مشارکت در ساخت است که می‌تواند تعهدات متفاوتی را برای طرفین در نظر گرفت. مهمترین تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت به شرح زیر است:

1- تهیه نقشه‌ها طبق نظر مالکین و مفاد قرارداد و توسط طراحان مندرج در قرارداد

2-اخذ جواز طبق حداکثر تراکم مجاز و اخذ سایر جوازهای مورد نیاز و پرداخت هزینه‌های آن 

3- تامین مالی، ساخت و مدیریت ساخت موضوع قرارداد طبق مفاد آن و مشخصات کلی سازه جدید و لیست متریال

برای اطلاعات بیشتر در مورد لیست متریال مقاله زیر را مطالعه کنید.

لیست متریال مشارکت در ساخت

4- خرید و نصب و اجرای اصولی و استاندارد تمامی انشعبات شامل کنتور آب، برق، گاز، تلفن و فاضلاب

5- ساخت و مدیریت ساخت موضوع قرارداد طبق برنامه زمانبندی قرارداد مشارکت در ساخت و تحویل آپارتمان به مالکین بدون هیچ کم و کاستی

تعهدات سازنده و مالک در قرارداد مشارکت در ساخت

یک نکته مهم در این مورد رفع ایراد احتمالی سازه جدید توسط سازنده است. در صورتی که در دوره تضمین در هر قسمت ایرادی مشخص گردد، سازنده مکلف به رفع نقص با هزینه‌ی خودش است.

6- بیمه کردن مورد مشارکت

سازنده موظف است مورد مشارکت را تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان و بیمه مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث ناشی از انجام عملیات ساختمانی قرار دهد. 

7- پرداخت قرض الحسنه مشارکت، بلاعوض ، چک ضمانت و …

این پرداخت‌ها معمولاً از طرف سازنده به مالکین است. مالکین در این موارد نیاز دارند اطلاعات کافی داشته باشند. ما در دو مقاله بلاعوض و قرض‌الحسنه را به طور کامل تشریح کردیم. این مقالات را با دقت مطالعه کنید.

بلاعوض مشارکت در ساخت
قرض الحسنه مشارکت در ساخت

8- اخذ پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و سندهای تک برگی و تحویل آنها به مالکین (هزینه و مسئولیت انجام بر عهده سازنده)

9- پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز در زمانی که ملک در تصرف سازنده است.

10- رعایت اصول ایمنی طبق مقرارت ملی، قوانین وزارت کار و … 

11- مسئولیت کلیه حوادث ناشی از عدم رعایت ایمنی برای کارگران، پرسنل و همسایگان مجاور و ساختمان‌های آنها بر عهده سازنده است.

در زمانی که ملک در تصرف سازنده است، جبران کلیه‌ی خسارات مالی و جانی برعهده‌ی سازنده است. مالک در این مورد هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد و مسئولیت پاسخگویی به کلیه دعاوی حقوقی و کیفری در زمان تصرف سازنده با ایشان است.

12- همکاری با نماینده مالکین، تیم نظارت و تیم داوری

مهمترین تعهدات مالک در قرارداد مشارکت در ساخت

تعهدات سازنده و مالک در قرارداد مشارکت در ساخت

در اینجا لیستی از مهمترین تعهدات مالکین را آورده‌ایم. دقت داشته باشید که این لیست مهمترین تعهدات هستند و همه‌ی این موارد در این لیست گنجانده نشده است. دلیل این مورد تفاوت در قراردادهای مشارکت در ساخت است که می‌تواند تعهدات متفاوتی را برای طرفین در نظر گرفت. مهمترین تعهدات مالکین در قرارداد مشارکت در ساخت به شرح زیر است:

1- مالک متعهد می‌شود ملک را در تاریخ مقرر تحویل سازنده نماید.

2- مالک اقرار می‌کند که ملک در قید و رهن و بازداشت و مصادره نیست.

3- انتقال سند به سازنده طبق جدول مشخص شده و برنامه زمانبندی قرارداد

برای اطلاع دقیق از نحوه‌ی زمانبندی قرارداد مقاله زیر را مطالعه کنید.

زمان بندی مشارکت در ساخت

4- تعهد و پاسخگویی به دعاوی حقوقی و کیفری که مربوط به قبل از تحویل ملک به سازنده باشد و مربوط به مالکین باشد.

5- عودت مبلغ قرض الحسنه بعد از تحویل آپارتمان‌های نوساز موضوع قرارداد

6- پرداخت هزینه انتقال سند بالمناصفه (به صورت نصف نصف بین سازنده و مالکین)

7- پرداخت تمامی بدهی‌های ملک تا قبل از تحویل ملک به سازنده مانند دارایی، شهرسازی، پسماند، آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب و …

نکات پایانی

در نهایت باید گفت که قرارداد مشارکت در ساخت یکی از قراردادهای بسیار با ارزش و مهم در زمینه ملک است. برای منعقد کردن چنین قراردادی باید بیشتر مطالعه کنید و از متخصصین امر استفاده کنید. تعهدات نوشته شده برای مالک و سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت با توجه به خصوصیات پروژه می‌تواند متفاوت باشد ولی مهمترین تعهدات در این مقاله ذکر شده است. برای اطلاع از تمامی جوانب مشارکت حتماً مقالات مشارکت در ساخت ما را مطالعه کنید. 

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

5 پاسخ به “لیست تعهدات سازنده و مالک در قرارداد مشارکت در ساخت + ضمانت‌ها”

  1. ناشناس گفت:

    بسیار عالی وجامع

  2. ف. احمدی گفت:

    با سلام و وقت بخیر و تشکر از سایت خوبتون .
    در مورد نحوه ،میزان ، زمان و مراحل انتقال سند به نام سازنده مقاله یا مطلبی در سایت دارید ؟
    یا لطف میکنید راهنمایی بفرمایید در این مورد ؟ که در مراحلی از پیشرفت کار ، چه میزان از سند رو باید بنام سازنده زده بشه ؟؟
    ممنون از شما 🙏

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام وقت شما هم بخیر
      ببینید بحث انتقال سند به سازنده یکی از مواردی هست که باید دقت زیادی در مورد اعمال آن در قرارداد و اجرای اون داشت.
      ما در بخش‌های مختلف سایت به این مورد اشاره کردیم ولی با توجه به اینکه این مورد بسیار متغییر است و ممکن است نسبت به شرایط تغییراتی داشته باشد – هم میزان آن هم زمان به نام زدن- به همین دلیل به صورت دقیق در مقالات به آن اشاره نشده است.
      در صورتی که نیاز دارید برای قرارداد خود مشاوره اولیه رایگان دریافت کنید حتماً فرم مشاوره را پرکنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
      ممنون

  3. ناشناس گفت:

    عالی بود

  4. نیلوفر حسینی گفت:

    وقتی مالک ساختمان برای ساخت ملک خود را دراختیار پیمانکار قرار می‌دهد ایا تامین مسکن مالک برعهده سازنده است؟

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

محاسبه حرفه‌ای بلاعوض مشارکت در ساخت + فایل اکسل محاسبات

بلاعوض در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟ میزان و مبلغ بلاعوض در مشارکت در ساخت چقدر است؟ یکی از مهمترین نکاتی که باید در قرارداد مشارکت درنظر بگیرید، مبلغ ب ...

تاریخ انتشار: 1400/12/21

تعداد بازدید 17601

مهمترین نکات قرض الحسنه اسکان در قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از مسائل مرتبط با بخش مالی مشارکت در ساخت بحث قرض الحسنه اسکان است. قرض الحسنه مبلغی است که سازنده به مالک پرداخت می‌کند تا مالک با این پول در مدت زمان ...

تاریخ انتشار: 1400/12/21

تعداد بازدید 2311

مشارکت در ساخت چیست؟ | همه چیز در مورد مشارکت در ساخت

راه‌های مناسب برای ساخت یک ملک کلنگی یا یک زمین چیست؟ مشارکت در ساخت چیست و چرا یکی از باارزش‌ترین و پیچیده‌ترین قراردادهای ملکی است؟ بلاعوض، لیست متریا ...

تاریخ انتشار: 1400/12/21

تعداد بازدید 587