تمامی نکات نحوه مشارکت در ساخت + ۱۰ قدم برای مشارکت

تاریخ انتشار: 1401/03/21

تعداد بازدید 3071

اگر نمی‌دانید دقیقاً باید چگونه پروژه مشارکت در ساخت را به یک سازنده بسپارید، این مقاله برای شماست. در این مقاله تمامی فعالیت‌ها و محاسباتی که باید برای مشارکت انجام دهید را بررسی می‌کنیم و نحوه و طریقه مشارکت در ساخت را در ۱۰ قدم به طور کامل تشریح خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آغاز مسیر مشارکت در ساخت

از ابتدا تا انتهای مشارکت در ساخت، مالکین باید این ۱۰ مرحله را به صورت کامل و با دقت انجام دهید:

۱- دریافت رضایت از تمامی مالکین

برای شروع پروسه مشارکت اولین کار گرفتن رضایت تمامی مالکین است. در بسیاری از اوقات مالکین به دلایلی مثل عادت کردن به خانه خود، ترس از پروسه مشارکت و کلاهبرداری و … با مشارکت مخالفت می‌کنند. در بیشتر این موارد امکان جلب رضایت مالکین مخالف وجود دارد. شاید اطمینان از نحوه و طریقه درست مشارکت در ساخت یا اطلاع از میزان بلاعوض بتواند فرد را به این کار مشتاق کند. برای اینکه دلایل و راه‌های جلب رضایت مالک مخالف را دقیق بدانید، مقاله زیر را مطالعه کنید. 

مخالفت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت + راه حل‌های برطرف کردن آن

۲- محاسبه قدرالسهم، بلاعوض و لیست متریال

پس از موافقت مالکین، باید قدرالسهم هریک از مالکین از زمین و میزان بلاعوض درخواستی مالکین از سازنده برای پروژه را ارائه دهند. در کنار بلاعوض مشخص کردن لیست متریال مدنظر مالکین برای پروژه هم بسیار حائز اهمیت است. هر یک از این موارد را در مقالات جداگانه‌ای توضیح داده ایم. برای اطلاع دقیق از هر یک از این موارد مقالات مرتبط با آن را مطالعه کنید.

تمامی نکات محاسبه قدرالسهم + تاثیر پارکینگ و مشاعات بر آن

محاسبه حرفه‌ای بلاعوض مشارکت در ساخت + فایل اکسل محاسبات

تمامی نکات لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت + نمونه واقعی و کامل

۳- دریافت دستور نقشه با مشورت متخصص

می‌توانید همزمان با مرحله دوم، اقدام به دریافت دستور نقشه کنید. برای دریافت دستور نقشه باید تمامی مالکین یا فردی به عنوان نماینده با وکالت به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کند. دقت کنید که در این مرحله هم حضور یک فرد کاربلد می‌تواند به شما در این کار کمک کند.

وبینار مشارکت در ساخت

۴- انتخاب سازنده مناسب ملک شما

نحوه و طریقه مشارکت در ساخت

پس از مراحل اولیه، حال با توجه به دیتاهایی که در اختیار دارید، به دنبال بهترین سازنده با توجه به شرایط خود باشید. بعضی مالکین سازنده‌ها را با توجه به بلاعوضی که پرداخت می‌کنند می‌سنجند. اما موارد بسیار مهمتری وجود دارد و برعکس، سازنده‌های خوب اغلب بلاعوض را بر اساس لیست متریال و عرف پرداخت می‌کنند. باید با توجه به پروژه‌های گذشته، رضایت مالکین قبلی و توانایی اجرایی و مالی، سازنده را بررسی کنید. اگر در این مورد تخصص ندارید بهتر است از مشورت و مشاوره افراد متخصص استفاده کنید.

۵- تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

حتی با انتخاب بهترین سازنده، بدون قرارداد حرفه‌ای و اصولی قطعاً با مشکل روبه رو می‌شوید. در بسیاری از موارد مالکین ذهنیتی از انتهای پروژه ندارند و در پایان کار با سازنده به مشکل برمی‌خورند. این در حالی است که هیچ یک از طرفین هم قصد کلاهبرداری ندارد. برای اینکه در انتهای کار با مشکل، دعوا و اختلاف روبه رو نشوید بهتر است تمامی موارد را در قرارداد مشخص و تعیین کنید. نحوه و طریقه تمامی مراحل مشارکت در ساخت را به طور دقیق مشخص کنید تا جلوی تفسیرهای شخصی را بگیرید. این مرحله یکی از مراحلی است که بسیاری از مالکین به سادگی از آن عبور می‌کنند و در نهایت با مشکل روبه رو می‌شوند. پروژه‌هایی که در مشارکت در ساخت با مشکلات عدیده و بعضاً با کلاهبرداری روبه رو می‌شوند بیش از هرچیزی در این بخش دچار ساختار درستی نیستند. برای اینکه یک نمونه قرارداد حرفه‌ای مشارکت در ساخت ببینید این مقاله را مطالعه کنید.

کاملترین نمونه قرارداد مشارکت در ساخت + فایل Word و PDF قرارداد

۶- بررسی نهایی و امضای قرارداد

پس از بررسی موارد موجود در قرارداد و توافق طرفین قرارداد امضا و تعهدات طرفین آغاز می‌شود. از لحظه امضای قرارداد باید تمامی موارد و تعهدات بر اساس برنامه زمانبندی مشارکت پیش برود و هر دو طرف باید به آن متعهد باشند.

۷- تحویل زمین به سازنده پس از دریافت جواز

در موارد مختلف دریافت جواز زمان‌های مختلفی به خود اختصاص می‌دهد. این مقدار را در قرارداد باید تعیین کنید و بعد از اینکه سازنده جواز را دریافت کرد در زمانبندی مشخص بعد از آن مالکین باید زمین را تحویل سازنده دهند.

۸- نظارت بر روند اجرای مفاد قرارداد

نحوه و طریقه مشارکت در ساخت

پس از تحویل زمین مراحل اجرایی و عمرانی پروژه آغاز شده و سازنده شروع به ساخت آپارتمان‌های جدید می‌شود. مالکین باید توسط یک متخصص به روند کار اجرایی روی سازنده نظارت داشته باشند و باید این مورد را در قرارداد هم در نظر گرفته باشید. برای اینکه بدانید نظارت چه روندی دارد و چرا باید ناظر بر پروژه داشته باشید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

نحوه نظارت حرفه‌ای بر قرارداد مشارکت در ساخت

۹- اتمام مراحل اجرایی پروژه و تحویل واحدها به مالکین

پس از اتمام مرحله اجرایی، سازنده ملک جدید و تکمیل شده را تحویل مالکین می‌دهد. مالکین و نماینده آنها با توجه به اینکه نظارت کامل روی پروژه داشتند باید صحت نحوه ساخت را تعیین کنند. اگر مشخص شود در بخشی از قرارداد قصور اتفاق افتاده، طرف مقابل می‌تواند طبق قرارداد جریمه دریافت کند. البته ممکن است در صورت مغایرت بعضی موارد در ساخت، مثل لیست متریال، مالکین سازنده را مجبور به اصلاح آن کنند که این هم با توجه به قرارداد باید امکان پذیر باشد. پس از تحویل آپارتمان‌های جدید، دوره تضمین شروع می‌شود. 

۱۰- رفع ایرادهای احتمالی در دوره تضمین

در دوره تضمین در صورتی که مشکل به وجود آمده به دلیل قصور سازنده باشد، سازنده موظف به رفع ایراد می‌باشد. پس بعد از تحویل هم تعهدات ادامه دارد و تا پایان دوره تضمین طرفین باید تعهدات خود را انجام دهند.

نکته نهایی

دقت کنید که تمامی این مراحل را باید طی کنید و جزئیات این مراحل را هم حتماً بررسی کنید. اگر بخواهیم دو قدم مهم در این مسیر را معرفی کنیم باید به پیدا کردن سازنده و تنظیم قرارداد اشاره کنیم. این دو بخش، قسمت‌هایی هستند که در صورت کوتاهی شما، می‌توانند مشارکت در ساخت را تبدیل به یک مشکل بزرگ کنند. پس با دقت و با بررسی‌های کافی وارد مشاکت در ساخت شوید.  

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

4 پاسخ به “تمامی نکات نحوه مشارکت در ساخت + ۱۰ قدم برای مشارکت”

  1. بیات گفت:

    سلام . ۳ هزار متر زمین برای مشارکت

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام در صورت امکان فرم مشاوره را پر کنید یا با شماره گروه ساختمانی باتیس در تایم اداری تماس بگیرید تا بتوانیم راهنمایی لازم را به شما ارائه بدهیم. با تشکر

  2. ناشناس گفت:

    مقاله شما را مطالعه کردم پیام گذاشتم زنگ زدم در دسترس نبودید

    • پشتیبان باتیس گفت:

      لطفا فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیریند
      به دلیل مشغله کاری بالا ممکن است تا چند روز شروع روند مشاوره زمان گیر شود.
      با تشکر

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تمامی نکات لیست متریال قرارداد مشارکت در ساخت + نمونه واقعی و کامل

در کدام بخش از قرارداد مشارکت در ساخت سلیقه و خواسته‌ی مالکین از سازه جدید را باید اعمال کرد؟ چگونه می‌توان مصالح ساختمانی سازه را مشخص کرد؟ تمامی این مو ...

تاریخ انتشار: 1401/03/21

تعداد بازدید 17796

مهمترین خطرات مشارکت در ساخت + راه‌حل جلوگیری از آنها

قرارداد مشارکت در ساخت یکی از قراردادهای پرچالش برای سازندگان و مالکین است. مالک و سازنده باید خطرات مشارکت در ساخت را به طور کامل بدانند و با تمهیداتی از ...

تاریخ انتشار: 1401/03/21

تعداد بازدید 1370

فروش یا مشارکت در ساخت | کدام یک برای مالکین بهتر است؟

مالکین معمولا دو گزینه پیش روی خود دارند: مشارکت در ساخت زمین خود یا فروش . مالکین تلاش دارند تا بهترین راه و پرسودترین راه را برای خود انتخاب کنند. در این م ...

تاریخ انتشار: 1401/03/21

تعداد بازدید 2350