نحوه نظارت حرفه‌ای بر قرارداد مشارکت در ساخت

تاریخ انتشار: 1400/12/04

تعداد بازدید 626

چگونه مالکین بر روند مشارکت در ساخت نظارت کنند؟ تخصص‌های لازم برای نظارت بر قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟ در مشارکت نظارت بر روند مفاد قرارداد بسیار بااهمیت است. مالکین باید از بازوی نظارت برای مطمئن شدن از بازگشت سرمایه خود استفاده کنند. در این مقاله انواع نظارت و تخصص‌های لازم برای آن را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نظارت پایه قرارداد مشارکت در ساخت

همان‌طور که گفتیم مالکین باید از لحاظ اطلاعات تخصصی توانایی نظارت بر سازنده را پیدا کنند. در غیر اینصورت بخش زیادی از قرارداد مشارکت در ساخت بی‌معنی خواهد بود. به طور مثال در صورتی که سازنده به شما بگوید که مراحل سفت‌کاری یکسال طول می‌کشد، چگونه می‌توانید متوجه درست یا غلط بودن آن شوید؟ این مورد مخصوصاً در لیست متریال بسیار حائز اهمیت می‌شود. شما باید در نوشتن لیست متریال، انواع مصالح و کیفیت آنها را بدانید. از طرفی پس از انعقاد قرارداد هم باید مطمئن شوید که سازنده دقیقاً از این مصالح استفاده می‌کند. این مورد هم نیاز به یک متخصص دارد تا بررسی را با دقت انجام دهد. حال این نکته بسیار مهم است که ما نیاز به چه تخصص‌هایی در مشاوره و نظارت داریم؟

نیاز به تخصص‌های متنوع و اهمیت آنها

یکی از مهمترین مسائل در مشارکت چند وجهی بودن آن است. شما به تخصص‌های مربوط به ساخت، حقوقی، مالی و اقتصادی و مسائل مربوط به ادارات مرتبط با مشارکت را دارید. به همین دلیل شما باید ناظرانی را انتخاب کنید که در موارد بالا اطلاعات کافی را داشته باشند. البته با توجه به زیاد بودن تخصص‌ها، مخصوصاً در زمان انعقاد قرارداد، شما نیاز به چند ناظر یا مشاور خواهید داشت. نظارت در مشارکت در ساخت در دو حالت باید مورد استفاده قرار بگیرد.

نظارت بر انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت

نظارت بر قرارداد مشارکت در ساخت

در صورتی که تصمیم به انعقاد قرارداد مشارکت دارید حتماً از مشاورین یا ناظرانی برای این مقوله استفاده کنید. زیرا در صورتی که قرارداد درست و دقیقی منعقد نشود، در ادامه کار نظارت کردن بر آن غیرممکن است. شما زمانی می‌توانید نظارت بر حسن اجرای قرارداد داشته باشید که آن را به درستی منعقد کرده باشید. پس برای انعقاد قرارداد مشارکت حتماً از متخصصین در تمامی حوزه‌های نام برده شده استفاده کنید.

نظارت بر حسن اجرای قرارداد مشارکت در ساخت

حال که قرارداد درستی منعقد شده، چگونه از اجرای دقیق آن مطمئن شویم؟ چگونه اطمینان حاصل کنیم که سازنده برخلاف مفاد موجود و بخصوص لیست متریال عمل نمی‌کند؟ بهترین راه حضور یک ناظر متخصص به امور ساخت و حقوقی است. این مورد به چند دلیل به نفع مالکین است:

اول از همه مالکین از اجرای مفاد قرارداد مطمئن می‌شوند.

در مواردی که جدید ممکن است به وجود بیاید می‌تواند راهنمایی لازم را به مالکین ارائه دهد.

مالکین کمتر درگیر اجرا می‌شوند و می‌توانند با خیال آسوده‌تر پروژه خود را به اتمام برسانند.

در برخی موارد مسائلی که حق مالکین است به عنوان یک امتیاز برای آنها در نظر گرفته می‌شود. در این موارد مشاوره لازم به مالکین باید ارائه شود و آنها با اطلاع دقیق در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

نیاز به مشاور در مشارکت در ساخت

نظارت بر قرارداد مشارکت در ساخت

در مورد مشاوره بسیار دقت کنید زیرا مشارکت مانند خرید و فروش ملک نیست و تفاوت زیادی دارد. شما در مشارکت، با سازنده شریک هستید و چندین سال باید بر طبق یکسری مفاد و دستورالعمل‌ها عمل کنید. اگر در انعقاد قرارداد دقت کافی را نداشته باشید، این مورد می‌تواند ملک و سرمایه شما را با خطر روبه رو کند. دقت داشته باشید پس از انعقاد قرارداد، نمی‌توانید فردی را به عنوان ناظر اعلام کنید. این مورد -اعلام ناظر پس از انعقاد قرارداد- فقط در صورتی قابل اجراست که سازنده با آن موافقت کند. 

وبینار مشارکت در ساخت

مشاوره و افزایش اطلاعات در کنار هم

تمامی مقالات سایت باتیس در راستای افزایش اطلاعات شماست. اینکه مشاور در کنار شماست نباید باعث کوتاهی شما در جمع‌آوری اطلاعات شود. اما این مورد را دقت کنید که این اطلاعات برای انعقاد قرارداد کافی نیست زیرا تخصص‌هایی که برای این قرارداد لازم است نیاز به چندین سال آموزش و مهمتر از آن تجربه دارد. معمولا مالکین در طول عمر خود نهایتاً یک قرارداد مشارکت در ساخت را منعقد می‌کنند. با توجه به پیچیدگی‌های این قرارداد لازم است فراتر از یک خرید و فروش ساده به آن نگاه کنید و از افراد با تجربه در زمینه مشارکت در ساخت استفاده کنید.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تمامی نکات مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

مدت زمان قرارداد یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در مشارکت در ساخت است. در بسیاری از پروژه‌ها به دلیل عدم توجه به این مورد، مالکین و سازندگان ضرر و زیان زیادی ر ...

تاریخ انتشار: 1400/12/04

تعداد بازدید 1971

تمامی نکات نحوه مشارکت در ساخت + ۱۰ قدم برای مشارکت

اگر نمی‌دانید دقیقاً باید چگونه پروژه مشارکت در ساخت را به یک سازنده بسپارید، این مقاله برای شماست. در این مقاله تمامی فعالیت‌ها و محاسباتی که باید برای ...

تاریخ انتشار: 1400/12/04

تعداد بازدید 3071

مهمترین نکات قرض الحسنه اسکان در قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از مسائل مرتبط با بخش مالی مشارکت در ساخت بحث قرض الحسنه اسکان است. قرض الحسنه مبلغی است که سازنده به مالک پرداخت می‌کند تا مالک با این پول در مدت زمان ...

تاریخ انتشار: 1400/12/04

تعداد بازدید 2202