مراحل قرارداد مشارکت در ساخت در ۱۰ بخش + یک پیشنهاد

تاریخ انتشار: 1400/05/09

تعداد بازدید 1221

برای شروع یک مشارکت حرفه‌ای، باید مراحل قرارداد مشارکت در ساخت را بدانید. اگر طبق این مراحل عمل کنید، می‌توانید کار خود را به خوبی پیش ببرید و با مشکلی روبه رو نشوید. برای آشنایی با تمامی مراحل مشارکت در ساخت با ما همراه باشید.

آیا مشارکت در ساخت برای ملک من مناسب است؟

یکی از اولین چالش‌ها برای مالکین تصمیم به مشارکت در ساخت یا فروش ملک است. در ابتدا باید بررسی کنید که کدام یک از این راه‌ها برای شما مطلوب‌تر است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله زیر را مطالعه کنید.

فروش یا مشارکت در ساخت

در صورتی که تصمیم به مشارکت در ساخت دارید، مراحل قرارداد مشارکت در ساخت را به طور کامل مطالعه کنید.

قرارداد مشارکت در ساخت در ۱۰ مرحله + یک پیشنهاد

شما باید ده مرحله را در مشارکت در ساخت انجام دهید. در این ده مرحله باید به جزئیات کار هم دقت داشته باشید زیرا این ریزه‌کاری‌ها، بسیار در نتیجه کار تاثیرگذار خواهد بود. این ده مرحله شامل:

1- دریافت دستور نقشه توسط مالک

در ابتدای کار، زمانی که تصمیم به مشارکت در ساخت گرفتید، باید دستور نقشه ملک خود را از دفاتر خدمات الکترونیک دریافت کنید. 

پیشنهاد: تهیه نقشه فاز یک به کمک دفاتر معماری

مراحل قرارداد مشارکت در ساخت

پیشنهاد ما این است که مالکین قبل از پیدا کردن سازنده، با دستور نقشه به یک دفتر معماری مراجعه کنند و نقشه‌های فاز یک را حداقل دریافت کنند. لازم نیست این دفتر معماری همان دفتر معماری باشد که قرار است صفر تا صد طراحی را انجام دهد. این کار به این دلیل است که در برخی اوقات سازنده یا واسط قول‌هایی به شما می دهند که قابلیت اجرا ندارد.

با داشتن این نقشه‌ها فریب این وعده‌ها را نخواهید خورد و در ادامه کار هم با مشکل عدم انجام تعهدات روبه رو نمی‌شوید. در این حالت متراژ حدودی واحد‌ها و پارکینگ‌ها را متوجه می‌شوید. در صورتی که نقشه‌های جدید توسط طراح اصلی پروژه بهتر از این نقشه‌ها بود آن را جایگزین می‌کنید و بهینه ترین حالت را انتخاب می‌کنید. حسن دیگر این نقشه‌ها این است که شما می‌توانید پارکینگ‌ها و انباری‌ها را شماره‌گذاری کنید و اختصاص دهید. این مورد باعث کمتر شدن تنش بین مالکین با هم و مالکین با سازنده می‌شود.

وبینار مشارکت در ساخت

2- پیدا کردن سازنده مناسب ملک

مرحله بعد پیدا کردن سازنده مناسب برای ملک شماست. این مورد یکی از مهمترین مراحل مشارکت در ساخت است و باید بسیار این موضوع را جدی گرفت. در انتخاب سازنده حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

سابقه سازنده را حتما بررسی کنید. تحقیق کنید که سازنده در پروژه‌های قبلی تا چه حد به تعهدات خود پایبند بوده است.

سازنده قبلا تجربه ساخت پروژه‌ای به ابعاد پروژه‌ی شما را داشته باشد. اگر این پروژه در منطقه ملک شما باشد بسیار بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود.

سازنده از جهت مالی و فنی توان انجام پروژه شما را داشته باشد.

مالکین و سازنده بتوانند ارتباط خوبی با هم برقرار کنند زیرا این روابط خوب، می‌تواند در پیش‌برد پروژه بسیار کمک کند.

برای پیدا کردن بهترین سازنده برای ملک خود می‌توانید از مشاوره متخصصین باتیس استفاده کنید. ما در باتیس سازندگان را ارزیابی کرده و بهترین سازنده برای ملک شما را معرفی می‌کنیم.

فرم مشاوره

3- عقد قرارداد مشارکت در ساخت

مراحل قرارداد مشارکت در ساخت

مرحله‌ی بعدی، عقد قرارداد مشارکت در ساخت مابین مالکین و سازنده است. شما علاوه بر توجه به انتخاب سازنده خوب، باید یک قرارداد خوب هم تنظیم کنید. قراردادی مطلوب است که طرفین به سود خود برسند و هم‌چنین طرفین مجبور به انجام تعهدات خود باشند. در صورتی که یک قرارداد حرفه‌ای تنظیم نشود، طرفین با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوند. برای آشنایی با خطرات مشارکت در ساخت مقاله زیر را مطالعه کنید.

خطرات مشارکت در ساخت

برای تنظیم یک قرارداد حرفه‌ای به تخصص‌های متفاوتی نیاز دارید. تخصص فنی ساخت، حقوقی و مالی نیازهای اصلی شما در مشارکت در ساخت هستند. گروه ساختمانی باتیس با حضور متخصصین در تمامی حوزه‌ها می‌تواند یک قرارداد حرفه‌ای برای شما تنظیم کند. در صورت نیاز به مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را پر کنید.

فرم مشاوره

در عقد قرارداد مشارکت یک نکته را مدنظر داشته باشید. بعد از عقد قرارداد فقط بخشی از بلاعوض را دریافت کنید. دریافت کل بلاعوض ممکن است در ادامه کار شما را با مشکل مواجه کند. در صورتی که در اخذ جواز، سازنده با مشکلی روبه رو شود یا قوانین تغییر کند، مالک باید توانایی برگشت مبلغ دریافتی را داشته باشد. پس مقداری از بلاعوض را بعد از عقد قرارداد و مابقی را پس از اخذ جواز دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه بلاعوض به مقاله محاسبه حرفه‌ای بلاعوض مشارکت در ساخت مراجعه کنید.

محاسبه بلاعوض مشارکت در ساخت

4- اعطای وکالت کاری به سازنده

پس از عقد قرارداد مالک یک وکالت کاری در اختیار سازنده قرار می‌دهد تا سازنده بتوانند کارهای اداری مربوطه را انجام دهد. 

5- تهیه و تصویب نقشه‌های ساخت

مراحل قرارداد مشارکت در ساخت

در این مرحله مالک نقشه‌ها را تهیه می‌کند و قبل از ارائه به شهرداری به تایید مالک می‌رساند. برای این کار تعامل طرفین و هم‌چنین حضور یک کارشناس خبره در کنار مالکین می‌تواند سود پروژه را افزایش دهد. در تمامی مراحل متخصصین باتیس می‌توانند در کنار مالکین و سازندگان حضور داشته باشند و با مشاوره تخصصی سود حاصل از پروژه را افزایش دهند.

6- اخذ جواز ساخت توسط سازنده

یکی از مهمترین مراحل قرارداد مشارکت در ساخت اخذ جواز ساخت است. سازنده برای اخذ جواز ساخت اقدام می‌کند و مراحل اداری آن را با استفاده از وکالت کاری که از مالکین دریافت کرده است، انجام می‌دهد. پس از اخذ جواز، سازنده مابقی مبلغ بلاعوض را به مالکین پرداخت می‌کند. تا این مرحله نباید ملک در اختیار سازنده قرار بگیرد و پس از اخذ جواز مالکین می‌توانند ملک را در اختیار سازنده قرار دهند.

7- تحویل ملک از مالک به سازنده

در این مرحله ملک به سازنده تحویل داده می‌شود. یکی از نکات مهم صورت جلسه کردن تحویل ملک به سازنده می‌باشد. در تنظیم این صورت جلسه باید تمامی نکات لازم رعایت شود.

8- عملیات ساختمانی پروژه

مراحل قرارداد مشارکت در ساخت

در این مرحله وارد عملیات اجرایی پروژه می‌شویم. معمولا بیشتر زمان پروژه در این مرحله سپری می‌شود و دغدغه‌ها بیشتر معطوف به سازنده است. اما مالک در این مرحله نباید از کار فاصله بگیرد. مالک باید با توجه به برنامه زمان بندی مشارکت در ساخت بر پروژه نظارت داشته باشد. البته در صورتی که یک متخصص از طرف مالکین در نظر گرفته شود و در مراحل مهم کار بر سازنده نظارت کند، بهترین شرایط برای مالکین خواهد بود. زیرا در تمامی مراحل کار می‌توانند گزارش کلی از سرعت و کیفیت اجرای پروژه داشته باشند. متخصصین باتیس می‌توانند بر پروژه شما نظارت داشته باشند و به مالکین گزارش کارشناسی و حرفه‌ای بدهند. برای مشاوره در این مورد با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید.

9- تحویل ملک جدید به مالک

پس از پایان عملیات اجرایی، سازنده واحد‌های مربوط به مالکین را به آنها تحویل می‌دهد. تحویل واحدها به مالک صورت جلسه شده و دوره تضمین شروع می‌شود. 

10- دریافت پایان کار و سندهای تک برگی

در انتهای کار نیز سازنده پایان کار را دریافت کرده و سندهای تک برگی را تحویل مالکین می‌دهد. در این مرحله دوره تضمین به پایان می‌رسد. این بخش، آخرین مرحله از مراحل قرارداد مشارکت در ساخت است. در این مرحله سازنده سندهای تک برگی را تحویل مالکین داده و چک‌های ضمانت خود را آزاد می‌کند. در واقع پس از این مرحله تعهدات طرفین به اتمام می‌رسد.

حضور متخصصین در تمامی مراحل قرارداد مشارکت در ساخت

در تمامی مراحل، متخصصین فنی، حقوقی و مالی می‌توانند به موفقیت مشارکت در ساخت شما کمک کنند. در نظر داشته باشید، با اینکه مشارکت در ساخت ریسک پایینی ندارد، اما شما می‌توانید با استفاده از متخصصین امر، ریسک خود را تا حد ممکن پایین آورده و سود حاصل را افزایش دهید.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تحویل حرفه‌ای آپارتمان ها در قرارداد مشارکت در ساخت + نکات نظارت

تحویل آپارتمان ها در قرارداد مشارکت در ساخت فقط گرفتن کلیدها در انتهای کار نیست. مالکین باید در طول پروژه در جریان کار باشند و یک متخصص تمامی مراحل را بررس ...

تاریخ انتشار: 1400/05/09

تعداد بازدید 3293

تمامی نکات مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

مدت زمان قرارداد یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در مشارکت در ساخت است. در بسیاری از پروژه‌ها به دلیل عدم توجه به این مورد، مالکین و سازندگان ضرر و زیان زیادی ر ...

تاریخ انتشار: 1400/05/09

تعداد بازدید 2089