انواع قراردادهای حرفه‌ای مشارکت در ساخت

تاریخ انتشار: 1400/04/26

تعداد بازدید 654

قراردادهای مشارکت در ساخت انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید این کار را به روش‌های مختلفی انجام دهید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا راه‌های موجود برای مشارکت در ساخت را بدانید و بهترین و پرسودترین راه را برای خود انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

معمولا مردم مشارکت را به یکی از حالت‌های آن می شناسند. در این حالت مالک زمین را در اختیار سازنده قرار می‌دهد و سازنده با هزینه خود آپارتمان را در زمین مورد نظر می‌سازد. در این حالت مالک و سازنده به نسبت آورده خود در پروژه از سازه جدید سهم خواهند داشت. این یکی از روش‌های مشارکت است. انواع مشارکت در ساخت از نظر نحوه شراکت و طرفین قرارداد به چندین دسته تقسیم می‌شود که در ادامه مقاله آن را بررسی می‌کنیم.

انواع قراردادهای مشارکت در ساخت از نظر نحوه شراکت

قراردادهای مشارکت در ساخت از نظر نحوه شراکت به چند دسته تقسیم می‌شود:

مالک- سازنده (حالت معمول):

این حالت معمول‌ترین راه برای مشارکت در ساخت است. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، در این مورد مالک زمین را در اختیار سازنده قرار می‌دهد و سازنده با هزینه خود آپارتمان را می‌سازد. در این حالت سازنده و مالک بر اساس آورده خود از سازه جدید سهم خواهند می‌برد. دقت داشته باشید معمولا درصد مالک به سازنده را ۵۰ به ۵۰، ۶۰ به ۴۰ یا نهایتا ۷۰ به ۳۰ در نظر می‌گیرند. در صورتی که با این درصدها آورده مالکین و سازنده یکسان نشد، مبلغی به عنوان بلاعوض تعیین می‌شود. این مبلغ را در ابتدا پروژه سازنده به مالکین پرداخت می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مبلغ بلاعوض مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

محاسبه بلاعوض مشارکت در ساخت

مالک و سازنده (خرید بخشی از ملک در ابتدا توسط سازنده):

در برخی اوقات یک یا چندنفر از مالکین قصد مشارکت در ساخت ندارند. برای این حالت در صورتی که آن دسته از مالکین، قصد فروش ملک خود را داشته باشند، سازنده می‌تواند با خرید قدرالسهم آنها مشارکت در ساخت را با بقیه مالکین ادامه دهد. در این حالت سازنده هم به عنوان سازنده، هم در بخش دیگری به عنوان مالک بخشی از زمین است.

مدیریت پیمان:

انواع قراردادهای مشارکت در ساخت

در صورتی که مالک زمین یا ملک کلنگی توان مالی برای ساخت را دارا باشد، بهتر است به سمت این روش برود. در این حالت مالک تنها مسئله‌ای که نیاز دارد، دانش فنی لازم برای ساخت پروژه است. به این مورد مدیریت پیمان گفته می‌شود. مالک زمین یک فرد یا شرکت متخصص را برای اجرای پروژه انتخاب می‌کند و تمام هزینه‌های پروژه را نیز خود مالک پرداخت می‌کند. فرد یا شرکت سازنده نیز ساخت پروژه را برعهده می‌گیرد. هزینه‌ای که مالک به سازنده پرداخت می‌کند، به صورت درصدی از هزینه ساخت است. معمولا دو روش را برای پرداخت هزینه سازنده در مدیریت پیمان استفاده می‌کنند:

در راه حل اول هزینه ساخت و مدت قرارداد را ابتدا محاسبه می‌کنند. سپس درصدی که برای سازنده مشخص شده را به مدت پروژه تقسیم کرده و هر ماه این هزینه به سازنده پرداخت می‌‌شود. به طور مثال هزینه ساخت یک پروژه ۱۰ میلیارد و مدت پروژه 30 ماه است. در این وضعیت اگر درصد سازنده از ساخت پروژه ۱۰ درصد باشد، مالک باید ماهانه حدود ۳۳ میلیون به سازنده پرداخت کند.

برای راه دوم که راه مطلوب‌تری است، مالک بر اساس صورت وضعیت هزینه‌های انجام شده، درصد سازنده را به وی پرداخت می‌کند. در این حالت هر ماه سازنده یک صورت وضعیت به کارفرما (مالک) ارائه می‌دهد و با توجه به هزینه‌کرد هر ماه، حقوق خود را دریافت می‌کند.

برای مشاوره و انجام مدیریت پیمان می‌توانید با گروه ساختمانی باتیس تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید.

فرم مشاوره

انواع قراردادهای مشارکت در ساخت از نظر طرفین قرارداد

انواع قراردادهای مشارکت در ساخت

طرفین قرارداد در مشارکت در ساخت ممکن است حقیقی یا حقوقی باشند. هر کدام از این موارد نکات مربوط به خود را دارد و شما باید در حالت‌های مختلف به نکات زیر دقت داشته باشید.

در همه‌ی قراردادها اعم از اینکه طرفین حقیقی یا حقوقی باشند، بهتر است اگر چند سازنده در کار دارید، از حالت تضامنی استفاده کنید. در این حالت اتفاقی که رخ می‌دهد این است که هر یک از سازندگان تضمین بقیه را نیز می‌کند. پس اگر در حالتی ۵ سازنده داشته باشیم و ۴ سازنده در دسترس نباشند، سازنده پنجم باید تمامی تعهدات ۵ سازنده را انجام دهد. ولی در حالت نسبی شرایط اینگونه نیست. در حالت نسبی هر سازنده به نسبت خود در پروژه سهم دارد. پس اگر تعدادی از سازندگان در دسترس نباشند شما نمی‌توانید تمامی تعهدات سازندگان را از یک سازنده طلب کنید. در هر شرایطی بهترین راه برای مالکین حالت تضامنی است.

وبینار مشارکت در ساخت

قرارداد با طرف حقوقی

در صورتی که یک شرکت طرف قرارداد شما باشد باید دقت بیشتری در کار داشته باشید. در این حالت شما باید حتما شرکت را بررسی کنید و بهتر این است که در کنار خود یک مشاور داشته باشید. مدارک شناسایی شرکت، اساسنامه و آخرین تغییرات شرکت، مشخصات شرکت مانند محل اقامت، شماره ثبت، اعضای هیئت مدیره و … باید مشخص شود. یکی از ممهمترین کارها بررسی حق امضا در شرکت است. باید دقیق بررسی کنید که چه فردی در شرکت حق امضا دارد و با امضای آن فرد قرارداد اعتبار پیدا می‌کند. موضوعاتی مثل ممنوع المعامله نبودن و حسن سابقه شرکت را نیز بررسی کنید تا در ادامه کار با مشکل روبه رو نشوید. برای اینکه با مشکلات و خطرات در انواع قراردادهای مشارکت در ساخت بیشتر آشنا شوید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

خطرات مشارکت در ساخت

قرارداد با طرف حقیقی

کار با طرف حقیقی کار ساده‌تری است و بررسی کمتری نیاز دارد. باید اطلاعات شخصی فرد را بررسی کنید. برای سازندگان بهتر است اطلاعات ملک را هم بررسی کنند. یک نکته مهم در بررسی سازنده حقیقی، توان مالی و اجرایی برای به پایان رساندن پروژه است. حتما باید بررسی کنید که فرد توانایی انجام پروژه شما را داشته باشد. این مسئله خیلی با اهمیت است زیرا پیدا کردن یک سازنده خوب می‌تواند دغدغه‌های شما را به حداقل برساند. از طرفی بیشتر اوقات مالکین توان و وقت بررسی سازندگان از نظر فنی و مالی را ندارد. به همین دلیل گروه ساختمانی باتیس به مالکینی که قصد مشارکت در ساخت دارند بهترین سازندگان را معرفی کرده تا مالکین با خیال راحت مشارکت در ساخت را انجام دهند. برای مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

مراحل قرارداد مشارکت در ساخت در ۱۰ بخش + یک پیشنهاد

برای شروع یک مشارکت حرفه‌ای، باید مراحل قرارداد مشارکت در ساخت را بدانید. اگر طبق این مراحل عمل کنید، می‌توانید کار خود را به خوبی پیش ببرید و با مشکلی رو ...

تاریخ انتشار: 1400/04/26

تعداد بازدید 1227

محاسبه حرفه‌ای بلاعوض مشارکت در ساخت + فایل اکسل محاسبات

بلاعوض در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟ میزان و مبلغ بلاعوض در مشارکت در ساخت چقدر است؟ یکی از مهمترین نکاتی که باید در قرارداد مشارکت درنظر بگیرید، مبلغ ب ...

تاریخ انتشار: 1400/04/26

تعداد بازدید 17788

تقسیم واحدها و پارکینگ در مشارکت در ساخت + متن تقسیم نامه

برای تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت نکات زیادی وجود دارد. شما باید با انواع تقسیم نامه ها، متن آنها و عرف تقسیم واحدها آشنا باشید. این مقاله برای شروع یک مش ...

تاریخ انتشار: 1400/04/26

تعداد بازدید 7474