۱۰ خصوصیت مهم ملک یا زمین مناسب مشارکت در ساخت

تاریخ انتشار: 1400/04/05

تعداد بازدید 863

برای تمامی مالکین خیلی مهم و حیاتی است که آیا ملک یا زمین آنها مناسب برای مشارکت در ساخت است یا خیر؟ از طرفی سازندگان هم باید این موضوع را بررسی کنند که ملک مورد نظر برای مشارکت در ساخت، سودده باشد. این سوالات مهم را در این مقاله به طور کامل بررسی کرده و ۱۰ نکته‌ی اصلی و لازم برای بررسی ملک یا زمین مشارکت در ساخت را باهم مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱۰ مورد مهم در مورد ملک و زمین مناسب برای مشارکت در ساخت

به طور کلی برای ملک و زمین مناسب برای مشارکت در ساخت ۱۰ نکته مهم را بررسی می‌کنیم:

۱- عدم اختلاف قیمت فاحش زمین (ملک) با آورده سازنده

نباید آورده سازنده با قیمت زمین تفاوت زیادی داشته باشد. باید درصد مالک و سازنده درصدی حدود ۶۰ به ۴۰، ۵۰/۵۰ یا نهایتاً ۷۰ به ۳۰ باشد. در غیر اینصورت معمولا توجیه اقتصادی برای طرفین نخواهد داشت. میزان بلاعوض را طوری تعیین کنید که نسبت نهایی بین مالک و سازنده به این درصدها برسد. مشخص کردن این درصدها به طور دقیق کار متخصصین است. در این مورد مالکین اکثراً دچار ضرر می‌شوند؛ زیرا تجربه سازندگان در این حوزه نسبت به مالکین بیشتر است. بهترین راه برای مالکینی که قصد مشارکت در ساخت دارند، این است که در کنار خود یک مشاور متخصص داشته باشند. برای اینکه از متخصصین باتیس مشاوره بگیرید فرم زیر را پر کنید یا با ما تماس بگیرید.

مشاوره با متخصصین باتیس

۲- تعداد مالکین و همراهی آنها با پروژه

ملک یا زمین مناسب مشارکت در ساخت

هرچقدر تعداد مالکین کمتر باشد، کار شما در مشارکت در ساخت راحت‌تر خواهد بود. در حالتی که تعداد مالکین زیاد باشد، امکان عدم هماهنگی بین آن‌ها در مشارکت در ساخت بیشتر می‌شود. در صورت زیاد بودن تعداد مالکین، بهتر است موافقت و همراهی همه‌ی مالکین با پروژه، قبل از قرارداد گرفته شود تا مشکلی برای تکمیل پروژه به وجود نیاید.

۳- عدم اختلاف مالکین باهم و مشخص کردن نماینده با حدود اختیارات

برای بلوک‌هایی که قصد مشارکت در ساخت دارند و تعدد مالکین وجود دارد، بهتر است مالکین یک نماینده با حدود اختیارات داشته باشند. در این حالت اختلافات بین مالکین به حداقل می‌رسد. اگر نماینده مالکین انتخاب نشود، در خیلی از موارد ممکن است دچار مشکل در ادامه راه مشارکت در ساخت شوید. پس در یک ملک یا زمین با تعداد زیاد مالکین، بهتر است برای مشارکت در ساخت یک نماینده با حدود اختیارات انتخاب کنید.

۴- بررسی سند و مسائل ثبتی ملک یا زمین مورد مشارکت در ساخت

حتماً سند و مسائل ثبتی ملک یا زمین مورد مشارکت را بررسی کنید. در این مورد حتماً با یک وکیل یا کارشناس رسمی دادگستری که تخصص در حوزه حقوق ساخت داشته باشه مشورت کنید. این مورد بیشتر باید مورد توجه سازندگان باشد ولی مالکین هم باید در مورد مسائل ثبتی ملک خود اطلاعات کافی داشته باشند. برای مشاوره در حوزه حقوق ساخت از طریق لینک زیر، فرم مشاوره را پر کنید.

مشاوره با متخصصین باتیس

۵- بررسی شرایط خاص پروانه ساخت در برخی مناطق

ملک یا زمین مناسب مشارکت در ساخت

در بعضی از مناطق تهران، در برخی از محله‌ها هزینه عوارض پروانه نسبت به مشابه خود در همان منطقه بسیار بالاتر است. این مورد را حتماً قبل از شروع به مشارکت در ساخت بررسی کنید. این مورد به این دلیل است که در آن محله‌ها شرایط خاصی مانند شهرک بودن برقرار است و برای طبقات بیشتر، تراکم با قیمت‌های خارج از عرف به فروش می‌رسد. به طور مثال بخش عمده‌ای از محله مرزداران و بخشی از سعادت آباد با این شرایط روبه‌رو هستند.

۶- لوکیشن مناسب زمین یا ملک مشارکت در ساخت

یکی از مهمترین مسائل در ملک یا زمین مناسب برای مشارکت در ساخت، موقعیت یا لوکیشن آن است. شرایط لوکیشن خوب برای مشارکت، شبیه شرایط مناسب برای خرید یک خانه است. حالت ایده‌آل این است که گذر ملک پررفت و آمد نباشد، در نزدیکی مراکز شلوغ مثل مدرسه و بیمارستان نباشد و … . این موارد برای بررسی لوکیشن یک ملک می‌تواند برای سازندگان اهمیت داشته باشد ولی مانع انجام مشارکت در ساخت نمی‌شود و فقط شرایط را برای پیدا کردن سازنده مناسب سخت می‌کند. مجموعه باتیس به سبب ارتباط با سازندگان مطرح در تمامی مناطق می‌تواند سازنده مناسب را برای ملک شما مهیا کند و در مسیر قرارداد متخصصین باتیس با شما همراه خواهند بود.

وبینار مشارکت در ساخت

۷- بررسی درخت در زمین

درخت‌های داخل زمین مورد مشارکت در ساخت یکی از مواردی است که باید بررسی کنید. باید قبل از انعقاد قرارداد، سازنده یا مشاور مالک تعداد درخت‌ها، محل قرارگیری آنها و نوع درخت‌ها بررسی کنند. این مورد یکی از مسائل مهم در طراحی نقشه‌ها است. در این مرحله مواردی مثل برآورد مالی پروژه، بررسی متراژ طبقات، تامین پارکینگ‌ها و اینکه درخت‌ها مشکلی برای ساخت ایجاد می‌کنند یا خیر را بررسی می‌کنیم.

۸- بررسی پهنه‌بندی و تراکم ملک

ملک یا زمین مناسب مشارکت در ساخت

باید مشخص کنیم که از لحاظ پهنه‌بندی، ملک مورد مشارکت در کدام پهنه قرار دارد. باید بررسی کنیم چه تراکمی به زمین تعلق می‌گیرد. اینکه چند درصد از زمین را می‌توانید بسازید و مجوز بنای چند طبقه می‌توانید بگیرید در این مرحله بررسی می‌شود. برای این مورد، گروه ساختمانی باتیس به مالکین مشاوره می‌دهد که بتوانند به بهترین حالت، مشارکت در ساخت خود را پیش ببرند.

۹- ابعاد مناسب ملک یا زمین مشارکت در ساخت

یکی از نکات مهم در مشارکت در ساخت ، ابعاد ملک مورد مشارکت می‌باشد. برای سازندگان ابعاد ملک و شمالی یا جنوبی بودن آن با اهمیت است. سازندگان بررسی می‌کنند که در ساخت ملک، برای تامین نور ساختمان، آیا نیازی به پاسیو دارند یا خیر؟ سازندگان ابعاد ملک را از نظر تامین پارکینگ، برآورد هزینه ساخت، متراژ مفید طبقات و …. هم بررسی می‌کنند. این مرحله یکی از مراحل مهم در مشارکت در ساخت است. توانایی در جانمایی دقیق و ایجاد نقشه‌های خوش ساخت می‌تواند سود شما را در مشارکت در ساخت افزایش دهد. متخصصین باتیس برآورد‌های مورد نیاز زمین یا ملک شما برای مشارکت را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای این مورد با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید تا متخصصین باتیس با شما تماس بگیرند.

۱۰- تعامل مهمترین نکته در مشارکت در ساخت

ملک یا زمین مناسب مشارکت در ساخت

یکی از نکات بسیار مهمی که هم سازندگان هم مالکین باید مورد توجه قرار دهند، تعامل با یکدیگر است. قرارداد مشارکت در ساخت یک قرارداد خرید و فروش نیست که در یک لحظه به پایان برسد. شما باید در طول انجام پروژه با طرف مقابل تعامل داشته باشید. باید قبل از عقد قرارداد یکدیگر را محک بزنید، زیرا اگر بعد از عقد قرارداد متوجه عدم تعامل فرد مقابل شوید، ادامه کار مشارکت در ساخت سخت شده و ممکن است متحمل ضرر شوید. یکی از خدماتی که گروه ساختمانی باتیس ارائه می‌دهد، معرفی سازنده و مالک به یکدیگر است. در این موارد گروه باتیس با حساسیت بالا، متخصص بودن سازنده و سوابق سازنده را بررسی می‌کند و بهترین گزینه را به مالکین معرفی می‌کند. برای مشاوره در این زمینه می‌توانید با ما در تماس باشید.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تمامی نکات نحوه مشارکت در ساخت + ۱۰ قدم برای مشارکت

اگر نمی‌دانید دقیقاً باید چگونه پروژه مشارکت در ساخت را به یک سازنده بسپارید، این مقاله برای شماست. در این مقاله تمامی فعالیت‌ها و محاسباتی که باید برای ...

تاریخ انتشار: 1400/04/05

تعداد بازدید 3223

تمامی مزایا و معایب مشارکت در ساخت + تمام ریزه‌کاری‌ها

ساخت یک آپارتمان در کنار تمام مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. در این مقاله تمامی مزایا و معایب مشارکت در ساخت را بررسی خواهیم کرد و با تمامی ابعاد ای ...

تاریخ انتشار: 1400/04/05

تعداد بازدید 1164

مشاوره و راهنمایی تخصصی مشارکت در ساخت + نمونه مشکلات نبود مشاور

اگر می‌خواهید سود بیشتر و بی‌دردسرتری از مشارکت در ساخت به دست بیاورید، حتما نیاز به مشاوره تخصصی دارید. این موضوع شاید شما را متعجب کند، اما اگر بدانید ک ...

تاریخ انتشار: 1400/04/05

تعداد بازدید 533