مخالفت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت + راه حل‌های برطرف کردن آن

تاریخ انتشار: 1400/05/15

تعداد بازدید 8543

یکی از مشکلاتی که مالکین با آن روبه رو هستند، عدم رضایت و مخالفت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت است. در برخی از اوقات یک یا چند مالک با مشارکت در ساخت مخالف هستند و دیگر مالکین قادر به جلب رضایت آنها نیستند. اگر در مشارکت در ساخت یک نفر راضی نباشد، اغلب مالکین راضی نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند. برای جلب رضایت همسایه جهت مشارکت در ساخت ابتدا باید دلایل این مخالفت را بدانید و راه‌حل‌های موجود برای هر یک از این دلایل را بررسی کنید. در این مقاله تمامی این موارد را معرفی و راه‌حل‌های ممکن را بررسی می‌کنیم.

عدم رضایت و مخالفت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت

ما در مشارکت در ساخت‌های متفاوت، شاهد عدم رضایت یک یا چند مالک به تخریب ساختمان کلنگی هستیم. این مخالفت‌ها دلایل مختلفی دارد. ما در این مقاله سعی می‌کنیم تمامی این عوامل را معرفی و برای آنها راه حل عملی ارائه دهیم. دلیل این مخالفت‌ها شامل:

اختلاف در محاسبه قدرالسهم مالکین

بیشتر اختلاف مالکین در مشارکت در ساخت، محاسبه قدرالسهم مالکین است. مقدار سهم هر واحد آپارتمان از زمین ملک را قدرالسهم می‌گویند. در یک مقاله جداگانه به نحوه محاسبه قدراسهم پرداخته ایم. اما به طور کلی از نظر قانونی قدرالسهم هر واحد برابر با تقسیم متراژ مفید واحد بر متراژ مفید کلیه‌ی واحدها است. در این مورد حضور یک کارشناس و توجیه مالکین در این مورد بسیار می‌تواند کارساز باشد. زیرا کمک خواهد کرد که مخالفین دقیقتر با منطق قدرالسهم آشنا شوند و درک بهتری نسبت به سود خود از مشارکت داشته باشند.

نداشتن اعتماد به سازندگان و ترس از مشکلات مشارکت

این دغدغه برای تمامی مالکین اعم از راضی و ناراضی نسبت به مشارکت وجود دارد. در راه مشارکت در ساخت مشکلاتی وجود دارد اما با توجه به سودی که برای مالکین دارد و توانایی کم کردن ریسک مشارکت، این کار در بسیاری از موارد توجیه دارد.

در گروه ساختمانی باتیس، ما سازندگانی را به شما معرفی می‌کنیم که سابقه‌ی خوبی در کارهای قبلی داشته‌اند و به تعهدات خود عمل کرده‌اند. از طرف دیگر توانایی فنی و مهندسی آن‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهیم تا مالکین با مشکل روبه رو نشوند و پروژه به خوبی انجام بگیرد. در نهایت هم قرارداد حرفه‌ای مشارکت منعقد می‌شود که زیر نظر متخصصین حقوقی (وکیل در زمینه املاک) و متخصص فنی و مهندسی می‌باشد. در طول پروژه نیز می‌توانید نظارت بر سازنده را به متخصصان باتیس بسپارید تا پروژه مطابق با قرارداد انجام گیرد. برای مشاوره در زمینه مشارکت در ساخت می‌توانید فرم زیر را پر کنید. 

فرم مشاوره

ترس از محل سکونت در طول پروژه و عدم اطلاع از بلاعوض و قرض الحسنه اسکان

اگر در مشارکت ساخت یک نفر راضی نباشد

یکی از مشکلات مالکین در مشارکت در ساخت، محل سکونت در طول انجام پروژه است. خیلی از مالکین به منطقه و محله خود عادت دارند. از طرفی هزینه‌های اجاره واحد مسکونی برای مالکین سنگین است. اما مالکین اطلاع دقیقی از میزان بلاعوض و قرض‌الحسنه اسکان ندارند. معمولا میزان بلاعوض و قرض الحسنه اسکان به میزانی هست که در طول پروژه مالکین با مشکل روبه رو نشوند. برای محاسبه میزان بلاعوض و قرض الحسنه اسکان می‌توانید با متخصصان گروه ساختمانی باتیس مشورت کنید.

حتما مقاله قرض‌الحسنه اسکان و بلاعوض را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید.

بلاعوض مشارکت در ساخت
قرض الحسنه مشارکت در ساخت

عدم اطلاع از مفاد قرارداد و ترس از عدم انجام تعهدات توسط سازنده

یکی دیگر از مواردی که مالکین ناراضی از آن می‌ترسند، عدم انجام تعهدات توسط سازنده است. در صورتی که قرارداد به صورت حرفه‌ای منعقد شده باشد و سازنده به خوبی انتخاب شده باشد، با این مشکل کمتر برخورد خواهید کرد. از طرفی در صورت چنین اتفاقی، در قرارداد جریمه مناسب برای سازنده مشخص شده است که جیران خسارت برای مالکین خواهد کرد. پس با توجه به قرارداد حرفه‌ای و سازنده مناسب، دیگر دغدغه‌ای در این مورد نخواهید داشت. 

عدم اطلاع از نمونه‌های موفق و پرسود

عدم رضایت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت

یکی دیگر از مواردی که باعث عدم موافقت تعدادی از مالکین می‌شود، تصور این است که تمامی مشارکت در ساخت‌ها با مشکل روبه رو هستند. دیدن تعدادی پروژه مشارکت در ساخت که به بهترین شکل ممکن و با تعامل طرفین اجرا شده اند، می‌تواند به موافقت آن‌ها کمک کند. اگر این پروژه‌ها برای سازنده مشخص شده باشد، می‌تواند بسیار در روند شروع کار کمک کند. سازندگانی که گروه ساختمانی باتیس به شما معرفی می‌کند، جزء بهترین و باسابقه‌ترین سازندگان هستند. 

عدم اطلاع از سود مشارکت در ساخت برای آنها

در بیشتر موارد، مالکین اطلاع دقیقی از سود حاصل از مشارکت در ساخت ندارند. این مورد شامل مالکین راضی و ناراضی است. متوجه شدن میزان سود مشارکت در ساخت، می‌تواند بهترین مشوق برای مالکین در راه مشارکت باشد. دقت داشته باشید که این سود با توجه به مسائل فنی و اقتصادی محاسبه می‌شود. شما باید تمامی موارد فنی ساختمان و اقتصادی (از جمله تورم) را در این محاسبه دخیل کنید. معمولا محاسبه سود به صورت سرانگشتی دقیق نیست ولی برای محاسبات اولیه از آن استفاده می شود. اما میزان سود دقیق و در اختیار قرار دادن یک پروپوزال فنی و اقتصادی، می‌تواند به جلب رضایت مالکین ناراضی بسیار کمک کند. برای مشاوره در این زمینه می‌توانید از متخصصین باتیس مشاوره بگیرید.

وبینار مشارکت در ساخت

تنها راه قانونی برای تخریب ساختمان کلنگی با وجود عدم رضایت یکی از مالکین

مخالفت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت

اگر در مشارکت در ساخت یک نفر راضی نباشد، تنها راه قانونی برای تخریب ساختمان کلنگی، استناد به قانون تملک آپارتمان‌ها است. در صورتی که عمر مفید ساختمان تمام شده باشد و بیم خطر مالی و جانی داشته باشید، می‌توانید با طرح موضوع، در صورت تایید، بدون وجود رضایت یک یا چند نفر از مالکین، ساختمان کلنگی را تخریب کنید. البته توجه داشته باشید که این موضوع باید به تایید ۳ کارشناس رسمی دادگستری برسد و مسیر راحتی تلقی نمی‌شود. به طور کلی بهترین راه برای مشارکت، مذاکره با طرفین است. قرارداد مشارکت که در ابتدای کار، با طرح شکایت و با رای دادگاه آغاز شود، در ادامه کار با مشکلات بیشتری روبه رو می‌شود زیرا مالکین ناراضی در مسیر مشارکت می‌توانند سنگ اندازی کرده و کار را با مشکل روبه رو کنند.

مذاکره حرفه‌ای برای جلب رضایت همسایه برای مشارکت در ساخت

در بسیاری از موارد، مالکین ناراضی یکی از دغدغه‌های بالا را دارند. به دلیل اینکه دیگر مالکین و سازندگان به صورت مستقیم ذی نفع هستند و تخصص کافی در تمامی زمینه‌ها ندارند، به سختی می‌توانند مالکین ناراضی را متقاعد کنند. گروه ساختمانی باتیس با حضور متخصصان فنی و مهندسی، حقوقی و مالی و اقتصادی در تمام زمینه‌ها به مالکین کمک خواهد کرد تا مالکین با یکدیگر به توافق برسند. مشورت با متخصصان امر باعث می‌شود که نه تنها پروژه قابلیت اجرایی پیدا کند، بلکه در ادامه کار هم مالکین با مشکلات کمتری روبه رو می‌شوند. مخالفت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت موردی نیست که قابل حل نباشد و با مشورت با متخصصان تعداد زیادی از این موارد قابل انجام است.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

4 پاسخ به “مخالفت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت + راه حل‌های برطرف کردن آن”

  1. فاطمه اسقانیان گفت:

    مخالفت چند مالک در ساخت و ساز

  2. حمیدرضا مهاجر گفت:

    امیدوارم که مشاورین و مهندسان در عمل شما موفق باشند

  3. بهروز سعیدی گفت:

    همسایه ما راضی نمیشه چیکار باید کنیم

  4. منصور ادابیان گفت:

    ملکی داریم که بعضی از مالکین رضایت به مشارکت در ساخت نمیدهند

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تمامی نکات مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

مدت زمان قرارداد یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در مشارکت در ساخت است. در بسیاری از پروژه‌ها به دلیل عدم توجه به این مورد، مالکین و سازندگان ضرر و زیان زیادی ر ...

تاریخ انتشار: 1400/05/15

تعداد بازدید 2080

مهمترین نکات زمان بندی مشارکت در ساخت + فایل نمونه (PDF)

اگر در قرارداد مشارکت در ساخت برنامه زمانبندی نداشته باشید، تا پایان قرارداد نمی‌توانید هیچ ادعایی بابت تاخیر در اجرای پروژه داشته باشید. در این مقاله به ...

تاریخ انتشار: 1400/05/15

تعداد بازدید 2567

محاسبه سود مشارکت در ساخت برای مالکین و سازندگان

چرا بسیاری از مالکین و سازندگان به دنبال مشارکت در ساخت هستند؟ آیا مشارکت در ساخت سود خوبی دارد و به طور کلی نحوه محاسبه سود آن به چه صورتی است. در این مقاله ...

تاریخ انتشار: 1400/05/15

تعداد بازدید 3331