کاملترین نمونه قرارداد مشارکت در ساخت + فایل Word و PDF قرارداد

تاریخ انتشار: 1401/02/26

تعداد بازدید 84418

آیا اینکه شما نسبت به سازنده یا مالک شناخت دارید برای شروع مشارکت کافی است؟ بسیاری از مالکین حتی بدون شناخت درست سازنده وارد قرارداد می‌شوند. اما تنها المان قوی برای اطمینان از مشارکت در ساخت یک قرارداد جامع و دقیق است. به همین دلیل یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت و نکاتی که باید به آن توجه کنید را با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نکته مهم: کپی برداری نکنید!

توجه کنید که قرارداد مشارکت در ساخت یک عقد نامعین است و می‌توان در آن شرایط مختلفی را در نظر گرفت. البته با این پیش‌فرض که تابع شرایط اساسی صحت معاملات هستند. پس هر قرارداد و هر زمین شرایط مربوط به خود را دارد و باید با توجه به این شرایط باید قرارداد را تنظیم کنیم. در نمونه‌ای که در اختیار شما قرار می‌گیرد بیشتر نکات عمومی این عقد آورده شده است و به شما برای بهبود کیفیت قراردادها کمک می‌کند. حتماً بعد از دانلود نمونه قرارداد، نکات تکمیلی مربوط به آن را در انتهای همین مقاله مطالعه کنید.

ویژگی‌های منحصربه فرد قرارداد مشارکت در ساخت باتیس

ما قرارداد مشارکت در ساخت باتیس را بر اساس تجربه چند متخصص در چند حوزه مختلف طراحی و آماده سازی کردیم. به همین دلیل یکی از نقاط عطفی است که می‌تواند شما را از جهت اجرای هر چه بهتر مشارکت در ساخت مطمئن کند. در این قرارداد تمامی مراحل و تمامی مشکلاتی که ممکن است در طی مشارکت با آن روبه رو شوید در نظر گرفته شده است.

نکته مهم این قراردادی که به عنوان نمونه در اختیار شما قرار می‌گیرد، فقط شامل موارد کلی است. در هر پروژه با توجه به جزئیات آن، بندها و تبصره‌های مختلفی با نظر وکیل یا متخصص سازه و شهرداری به آن اضافه می‌شود. برای مشاوره در این زمینه فرم مشاوره را پر کنید.

مشاوره مشارکت در ساخت

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت باتیس به صورت Word و PDF

می‌تواند این نمونه را از لینک‌های زیر دانلود کنید:

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت
نمونه قرارداد مشارکت در ساخت

نکات تکمیلی نمونه قرارداد مشارکت در ساخت

وبینار مشارکت در ساخت

قبل از بررسی بند بند قرارداد باید به این نکته مهم توجه کنید که داور و ناظر بر پروژه، یکی از مهمترین عوامل در به ثمر رسیدن مشارکت در ساخت است. پس حتماً در قرار دادن این دو مورد در قرارداد و صلاحیت آنها مطمئن شوید. 

قراردادهای مختلف ممکن است ماده‌های بیشتری داشته باشند ولی به طور کلی قراداد پایه حداقل باید این مواد را داشته باشد:

ماده یک) طرفین قرارداد مشارکت در ساخت

در این قسمت شما باید طرفین قرارداد را به صورت دقیق مشخص کنید. این نکته بسیار با اهمیت است که اطلاعات طرفین به صورت دقیق صحت‌سنجی شود تا در ادامه با مشکلی روبه رو نشوید.

ماده دو) موضوع قرارداد مشارکت در ساخت

موضوع مشارکت باید در این بخش مشخص و تعریف شود. در این بخش به طور کلی مورد مشارکت را باید تعریف کنیم.

ماده سه) مشخصات ملک(زمین) فعلی قرارداد مشارکت در ساخت

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت

باید تمامی مسائل مربوط به زمین یا ملک رو در این قسمت قرار دهیم. نکاتی مثل ابعاد زمین، پلاک ثبتی، متراژ زمین، پهنه‌ی زمین و … باید در این قسمت ذکر شوند.

ماده چهار) مشخصات کلی ساختمان جدید

اطلاعات دقیقی از سازه جدیدی که قرار بر ساخت آن است را باید در این قسمت قرار دهید. دقت کنید که در این بخش به لیست متریال اشاره کنید و لیست متریال را به صورت پیوست لحاظ کنید. در صورتی که اطلاعات بیشتری از لیست متریال می‌خواهید مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید. در این مقاله یک نمونه لیست متریال حرفه‌ای قرار داده شده است.

لیست متریال مشارکت در ساخت

ماده پنج) درصد مشارکت طرفین از عرصه و اعیان ساختمان جدید

باید در این بخش نحوه‌ی مشارکت و درصد طرفین مشخص شود. هم‌چنین بهتر است نحوه‌ی تقسیم واحدها بین طرفین هم آورده شود. البته این مورد به تفصیل در بخش تقسیم نامه هم ذکر می‌شود. برای تعیین درصد طرفین نیاز است که آورده هر طرف مشخص شود و بر اساس آن تعیین و تکلیف کرد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله زیر را مطالعه کنید.

محاسبه درصد مشارکت در ساخت

ماده شش) تاریخ و محل امضای قرارداد

در این قسمت زمان انعقاد قرارداد و محل آن را ذکر می‌کنید.

ماده هفت) مدت زمان و برنامه زمانبندی قرارداد مشارکت در ساخت

این بخش یکی از حیاتی ترین قسمت‌های قرارداد مشارکت در ساخت است. در این قسمت مدت زمان کل پروژه به صورت کلی و جزئی بیان می‌شود. شما در این بخش باید علم به ساخت آپارتمان، فرآیند‌های شهرداری و … داشته باشید تا متوجه درست یا غلط بودن این مورد شوید. ممکن است بعضی اتفاقات به صورت قانونی این زمان را اضافه کند که این مورد در بخش فورس ماژور گنجانده می‌شود. دقت کنید که باید برای تاخیر غیرمجاز جریمه و تضمین مشخص شود وگرنه بودن این قسمت بی‌فایده خواهد بود. در نمونه قرارداد مشارکت در ساخت یک برنامه اولیه را می‌توانید ببینید.

برای اطلاع بیشتر از این دو مورد و دیدن نمونه‌ بیشتر از زمانبندی قرارداد مشارکت در ساخت می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.

مدت زمان مشارکت در ساخت
زمان بندی مشارکت در ساخت

ماده هشت) تقسیم نامه

در این قسمت شما باید نحوه تقسیم واحدها را تعیین کنید و مشخص کنید که هر واحد به کدام یک از طرفین تعلق می‌گیرد.

ماده نه) نحوه و زمان انتقال قدرالسهم عرصه به نام سازنده

مالکین باید طبق یک روال مشخصی قدرالسهم عرصه مربوط به سازنده را به وی انتقال دهند. برای این منظور در این بند زمان این کار مشخص می‌شود. البته دقت داشته باشید که زمان را بر اساس مراحل جدول زمانبندی پروژه تعیین کنید تا دچار مشکل نشوید.

ماده ده) پیش فروش

به طور معمول سازندگان درخواست اجازه پیش فروش را می‌کنند. بهتر است در این بند مقرراتی که برای نحوه‌ی پیش فروش مدنظر دارید را لحاظ کنید. 

ماده یازده) تعهدات و اظهارات طرف اول (مالکین)

باید توجه داشته باشید که تعهدات مالکین در مشارکت، تعهدات کمی نیست و به صورت دقیق باید ذکر کرد. مواردی مثل زمان تحویل ملک، اعطای وکالت کاری به سازنده، تسویه‌ی هزینه‌های ملک که مربوط به قبل از تحویل ملک می‌شوند، سند زدن بخشی از زمین در زمان‌های تعیین شده بنام سازنده و … . پس حتماً در مورد تعهدات خود تحقیق کنید زیرا تمام این موارد برای شما لازم الاجرا شده و باید در زمان انعقاد قرارداد تمام آنها را بررسی کنید.

ماده دوازده) تعهدات و اظهارات طرف دوم (سازنده)

سازنده باید تمامی تعهدات لازم برای اجرای درست پروژه را در قرارداد بدهد. تعهداتی مانند پرداخت تمامی هزینه‌های اجرایی و اداری پروژه، بیمه کردن پروژه، تحویل ملک با وضع موجود از مالکین و تحویل واحدهای نوساز به مالکین و … جزئی از تعهدات سازنده است. برای اینکه بیشتر با تعهدات دو طرف در قرارداد مشارکت در ساخت اطلاعات داشته باشید، مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید.

تعهدات سازنده و مالک در مشارکت در ساخت

ماده سیزده) آثار قرارداد

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت

در این ماده تمامی مواردی که بعد از امضای قرارداد الزام آور است، ذکر و مشخص می‌شود. دقت کنید که موارد مهم را در این بخش ذکر کنید. یکی از این موارد، بی‌تاثیر بودن نوسانات قیمت ملک و مصالح در مفاد قرارداد است. این بخش یکی از قسمت‌هایی است که با توجه به پروژه و توافق طرفین متفاوت تدوین شود.

ماده چهارده) تخلفات ساخت

مالکین در این بخش مشخص می‌کنند که مسئولیت تمامی تخلفات با سازنده است و در صورتی که باعث تاخیر در پروژه شود باید جریمه این تاخیر را سازنده بپردازد. باید این مورد را هم در نظر گرفت که با توافق طرفین این مورد بدون جریمه قابل انجام باشد.

ماده پانزده) اضافه بنا

در صورتی که بعد از انعقاد قرارداد قوانین و ضوابط تغییر کنند و سازنده توانایی دریافت تراکم بیشتر از حد معمول اولیه داشته باشد، این ماده کار تقسیم آن اضافه بنا را انجام می‌دهد. شما باید در این بخش تعیین کنید که به چه صورتی این اضافه بنا تقسیم می‌شود. از طرفی تعیین کنید که باز هم تمامی هزینه‌های مربوط به جواز و ساخت بنای بیشتر برعهده‌ی سازنده می‌باشد.

ماده شانزده) دوره تضمین

در پروژه‌های عمرانی یک زمانی را به عنوان دوره تضمین در نظر می‌گیرند. در طول دوره تضمین هرگونه نقصی در پروژه که ناشی از قصور سازنده باشد باید بدون دریافت هزینه مرتفع شود. باید در قرارداد میزان دوره تضمین و کیفیت آن را مشخص کنید.

ماده هفده) فورس ماژور

ممکن است در حین اجرای پروژه حوادث قهری مثل زلزله، سیل و … که مقصر آن سازنده یا مالک نیستند به وجود آید. برای این مورد باید در نظر گرفت که در این حالت چه اتفاقی رخ خواهد داد و ادامه پروژه به چه شکل پیش خواهد رفت. البته در این ماده باید فردی که تشخیص دهنده حالت فورس ماژور هست را هم مشخص کنید که بهتر است این فرد همان داور باشد.

ماده هجده) حدود اختیار مداخله مالکین در اجرا

در پروژه‌های مختلف دیده شده که مالکین و سازنده در نحوه تعامل باهم دچار مشکل هستند. بهتر است در قرارداد این نحوه تعامل کامل مشخص شود. بعضی از اوقات سازنده اجازه بررسی پروژه توسط مالک را نمی‌دهد و در مواردی هم مالکین به صورت مداوم به پروژه سرکشی می‌کنند و مانع از کار سازنده می‌شوند. در این بند تعیین می‌کنیم که مالک تا چه حد می‌تواند در پروژه دخالت کند و به پروژه سرکشی کند. باید این بخش را با توافق طرفین منعقد کرد ولی عدم اجازه سازنده به حضور نماینده مالکین در پروژه به صورت کلی، غیرمنطقی است و یکی از مالکین باید بتواند در بعضی موارد به پروژه سرکشی کند. در نمونه قرارداد مشارکت در ساخت یک حالت از توافق طرفین را می‌توانید مشاهده کنید.

ماده نوزده) تضامین عدم یا تأخیر در انجام تعهدات و شرایط انحلال و فسخ قرارداد

میتوان عنوان کرد که این ماده یکی از موادی است که بسیار مهم است ولی در عین حال به آن توجه زیادی نمی‌شود. تمامی قرارداد کارایی خود را بدون این ماده از دست می‌دهند. شما باید برای تعهدات اصلی و تاثیرگذار باید تضامین مشخص و قابل دریافت باشد. دقت کنید که در موارد و در زمان‌های مختلف باید تضامین متفاوتی مشخص شود. جریمه روزانه، حق فسخ و … می‌تواند برای موارد مختلف انتخاب شود.

ماده بیست) مرجع و روش حل اختلاف

شما در تمامی مراحل باید یک فرد یا گروه را به عنوان مرجع رفع اختلاف تعیین کنید.

این فرد یا گروه باید مورد وثوق دو طرف باشد و در زمینه ساخت و مسائل حقوقی تخصص کافی داشته باشد.

حال اگر شما این مورد را در نظر نگرفته باشید اتفاقات زیر حادث می‌شود:

در صورت اختلاف مابین دو طرف یا باید مصالحه کنید یا باید به دادگاه شکایت کنید.

مجبور به کوتاه آمدن در مسائل کوچک می‌شوید. این مورد ممکن است شما را متضرر کند.

به همین دلیل باید فرد مناسب و متخصص برای این کار انتخاب کنید.

ماده بیست و یک) نماینده طرفین

در موارد متعددی تعداد یکی از طرفین بیشتر از یک نفر است. در این مورد بهتر است یک نفر به عنوان نماینده معرفی شود. این مسئله می‌تواند بسیاری از نابسامانی‌ها را در آینده کاهش دهد و سردرگمی طرفین برای مشخص شدن حرف آخر یک طرف به شدت کاهش پیدا می‌کند.

ماده بیست و دو) اسناد و مدارک ناظر بر قرارداد

در این بخش اسنادی که برای این قرارداد لازم است مشخص می‌کنیم. دقت داشته باشید که تمامی اسناد مهم در این بخش ذکر شود.

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

ثبت نام مشاوره
مشارکت در ساخت
رایگان

ثبت نام

50 پاسخ به “کاملترین نمونه قرارداد مشارکت در ساخت + فایل Word و PDF قرارداد”

  1. ناصر گفت:

    با عرض سلام خدمت گروه ساختمانی باتیس تشکر و قدردانی دارم از بابت مطالب مفیدتان .

  2. علی طیبی گفت:

    مثبت

  3. علی طیبی گفت:

    با عرض سلام خدمت گروه ساختمانی باتیس ممنون از مطالب مفیدتان

  4. علی ترابی گفت:

    بسیار عالی

  5. داوداشکانی گفت:

    سلام جناب مهندس اینجانبان میخواهیم باهمسایه بغل که تجمیعا292مترمیشودبه مشارکت بدهیم نمونه قراردادکامل می‌خواهیم که بتوانیم باسازنده قراردادببندیم

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام وقتتون بخیر
      برای قرارداد کامل و دقیق فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان باتیس با شما تماس بگیرند و راهنمایی لازم را انجام دهند.
      با تشکر

  6. حسین برکم گفت:

    کمال تشکر را دارم بابت اطلاعاتی که گذاشتید.

  7. ناشناس گفت:

    عالی و کاربردیه

  8. عابدین گچلو گفت:

    سلام بنده یه زمین دارم به مساحت۲۰۱٫۶۵ دونبش یهنبش به کوچه ۸متری و یه نبش به خیابون ۱۶متری که بهش تجاری تعلق میگیره دستور نقشه ساخت از شهرداری گرفتم آزمایش خاک انجام دادم حالا بقل دستی زمین بنده که به مساحت ۲۰۱ متر هست به توافق رسیدیم که واسه ساخت با هم اقدام کنیم ولی این وسط چون زمینهای از نظر ارزش تفاوت دارن موندیم چه طور بسازیم یا قرار داد بنویسیم که طرفین راضی باشند در ضمن سال ۹۷ بنده زمین دو نبش رو ۲۸۰ملیون و بقل دستی بنده ۱۹۰ ملیون از یک نفر در یک زمان خریداری کردیم. هر دو زمین هم تجاری خور هستن.ممنون اگه راهنمایی بفرمایید

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام
      برای مشاوره رایگان اولیه لطفاً فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان باتیس با شما تماس بگیرند
      با تشکر

  9. بهنام غیاثوند گفت:

    خیلی خوب بود

  10. محمدپارسایی گفت:

    ازاین مقاله بهتراست به تمام اصول ساخت وساز اعمم اززمین و…توجه کافی داشته باشه کلام‌ آخر کلامقاله جالبی بوداطلاعات خوبه میشه بهترباشه

  11. ناشناس گفت:

    منون از مطالب مفیدتان

  12. ایرج مجاهدطلب گفت:

    سلام مشارکت میخوام بسازم قراردادمیخواستم

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام
      نمونه قرارداد مشارکت در ساخت به صورت PDF و Word در مقاله قرار گرفته.
      این قرارداد به صورت کلی نکات لازم را برای شما مشخص می‌کند اما با توجه به هر پروژه این قرارداد تغییر کرده و المان‌های مختلفی با توجه به پروژه باید به قرارداد اضافه شود.
      در صورتی که نیاز به مشاوره در این زمینه داشتید می‌توانید فرم مشاوره را پر کنید.
      با تشکر

  13. سید حسن بهشتی گفت:

    تشکر بابت تهیه مقالات خوب و سازنده و عالی

  14. سید حسن بهشتی گفت:

    تشکر بابت تهیه مقالات

  15. داوود سعیدی گفت:

    جهت مشارکت ساخت و ساز

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام لطفاً برای مشاوره در این زمینه فرم مشاوره را پر کنید تا متخصصین باتیس با شما تماس بگیرند.

  16. ناشناس گفت:

    خیلی ممنون خیلی کامل وعالی باتشکر

  17. فرزانه خوشنام گفت:

    عالی بود

  18. فرزان گفت:

    ممنون بابت مطالب مفید و ارزنده فقط من از نمونه قرار داد wordنتونستم استفاده کنم گویا قفل بود

  19. امیرترابی گفت:

    بسیار عالی ومفید بود ونکات اموزنده ای برای افرادی که قصد ساخت وساز مشارکتی دارن واطلاعی از نوع نوشتن قراردادندارن بسیار عالی وکمک میکنه بهشون تشکر از برنامه خوب تون

  20. ناشناس گفت:

    عالی

  21. عیسی عرفانی زاده گفت:

    بسیارخوب واستفاده کردم وحاوی نکات جالبی بود

  22. ناشناس گفت:

    مشاوره

  23. حسین پورمهدی گفت:

    باتشکروسپاس ازمطالب مفید و ارزنده گروه ساختمانی باتیس

  24. سعید صالحی گفت:

    عالی

  25. مسیح علیپور فرد گفت:

    سلام وعرض ادب من تا به حال خیلی قراردادها کلی می‌نوشتم با شرایط معمولی اما رونوشتی از موارد شما تهیه کردم گام به گام پیش برم .برکت باشه براتون ممنون

  26. مسیح علیپور فرد گفت:

    سلامی دوباره البته من با شخصی که مالک زمین کشاورزی هستند وبنده پیمانکاری قطعه بندی به صورت باغی انجام خواهم داد روی زمین مورد نظر در یک منطقه توریستی

  27. ناشناس گفت:

    خوبه فقط میخواستم ببینم کسی هست که بعنوان مشاوره وهمراه تا پایان پروژه کنارمان باشد که دچار کلاهبرداری نشیم

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام
      بله تیم حقوقی و فنی ما در بیشتر قراردادها به صورت پیش فرض تا آخر اجرای قرارداد همراه مالکین هستند مگر اینکه خود مالک تصمیمی غیر از این مورد داشته باشند.

  28. اصلی گفت:

    خیلی ممنون از راهنمایی شما
    یک سوال داشتم ما قرارداد مشارکت را نوشتیم وفقط این که این قرار دادها قابل ثبت در دفتر خانه آیا هستند ؟

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام
      بله امکان ثبت در دفتر اسناد رسمی وجود دارد ولی به دلیل مالیات‌هایی که بهتون تعلق می‌گیرد توصیه ما این است که قرارداد محکم و دقیق منعقد کنید تا لازم به ثبت در دفترخانه و پرداخت هزینه‌های زیاد نباشد.
      با تشکر

  29. وحید خدامی گفت:

    سلام وعرض ادب واحترام
    سپاس از گروه ساختمانی باتیس،مطالب کامل و بسیار مفید بود

  30. نسترن گفت:

    سلام وعرض ادب
    نمونه قرارداد کاربردی بود.تشکر از اینکه اطلاعات خودتون را دراختیار عموم می گذارید

  31. شهرام سیاهپوش گفت:

    مرسی از اطلاعات مفید کاربردی شما به راهنمایی شما نیازمندیم

    • پشتیبان باتیس گفت:

      با سلام آقای سیاهپوش
      در صورتی که نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
      با تشکر

  32. ناشناس گفت:

    عالی و مفید بود

  33. خشایار بختیاری گفت:

    درود بر شما
    خیلی مطالب مفید است
    من یک نمونه از قرار داد مشارکت در ساخت میخوام در صورت امکان به شماره من در تلگرام یا پیام رسان دیگر ارسال بفرمایید . تشکر

  34. خشایار بختیاری گفت:

    درود بر شما
    خیلی عالیه

  35. خشایار بختیاری گفت:

    مطالب آموزنده هستند . با تشکر

  36. مسعود لک گفت:

    بسیار عالی اما یه سوال داشتیم قیمت ملک مشارکتی چطور محاسبه میشه وتعداد واحدها بر چه اساسی تقسیم میشه مبایعه نامه نوشتن لازمه؟

  37. امیرمنصورزارع گفت:

    سلام یک ساختمان 22 واحدی رو گذاشتیم برای مشارکت ساخت
    1 باید از سازنده بابت ساخت چک تضمینی بگیریم
    2 مبلغ زمین باید در قرارداد قید شود
    3 آیا مالکین هم باید چک تضمین بدن
    هیت مدیره برای بعد از قرارداد باید بین مالکین انجام شود
    ممنون زارع

    • پشتیبان باتیس گفت:

      سلام آقای زارع
      برای این مورد لطف بفرمایید فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما مواردی که فرمودید را براتون کامل توضیح دهند
      با تشکر

  38. ناشناس گفت:

    سلام ازراهنمایی شما کمال تشکر را دارم

  39. ربابه جعفرپور گفت:

    عالی بود

  40. هادی مقدم گفت:

    با سلام
    خداقوت ، بسیار عالی بود

  41. علی حاجیلی گفت:

    با سلام
    نکات آموزنده و کاربردی در سایت شما دیدم و استفاده کردم. ممنونم

  42. فروغ عنایتی گفت:

    سلام پدرم ملک داد برای مشارکت ودر دوران کرونا اجاره ملکی که ما خودمون میدیم در دوران کرونا ۲۰ درصد بود ولی الان احاره ها جهشی بالا رفت واین اقای سازنده همون اجاره رو میده ایا معیار اجاره ای که سازنده میده نباید ارزش ملک تخریب شده باشد؟لطفا راهنمایی بفرمایید

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

مراحل قرارداد مشارکت در ساخت در ۱۰ بخش + یک پیشنهاد

برای شروع یک مشارکت حرفه‌ای، باید مراحل قرارداد مشارکت در ساخت را بدانید. اگر طبق این مراحل عمل کنید، می‌توانید کار خود را به خوبی پیش ببرید و با مشکلی رو ...

تاریخ انتشار: 1401/02/26

تعداد بازدید 1195

تحویل حرفه‌ای آپارتمان ها در قرارداد مشارکت در ساخت + نکات نظارت

تحویل آپارتمان ها در قرارداد مشارکت در ساخت فقط گرفتن کلیدها در انتهای کار نیست. مالکین باید در طول پروژه در جریان کار باشند و یک متخصص تمامی مراحل را بررس ...

تاریخ انتشار: 1401/02/26

تعداد بازدید 3208

۱۰ خصوصیت مهم ملک یا زمین مناسب مشارکت در ساخت

برای تمامی مالکین خیلی مهم و حیاتی است که آیا ملک یا زمین آنها مناسب برای مشارکت در ساخت است یا خیر؟ از طرفی سازندگان هم باید این موضوع را بررسی کنند که ملک ...

تاریخ انتشار: 1401/02/26

تعداد بازدید 848